Ugeavisen Kolding og Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Iværksætter 2015.

10. februar 2016

Vinderen kåres fredag 26. februar 2016, hvor Business Kolding inviterer til Awardshow 2016 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

Carecon

Frank Birkegaard har fulgt en utraditionel karrierevej som gradvist har bragt ham til en position som serieiværksætter og virksomhedsdoktor med opstart og engagement i en helt række virksomheder -  inden for kosmetik, tøj og ejendomme. Over 8 år er gruppen af virksomheder vokset til over 100 millioner i omsætning, og 30 ansatte.

I øjeblikket har han fokus på Carecon, der producerer både privat label til Netto og Matas samt brand labels til kendte navne som Dennis Knudsen, Charlotte Birkow og Bjørn Axén. - Ligesom han netop har startet et herretøjsmærke MM&ten, der laver jeans.

Han har skabt sine egne virksomhedssucceser og har samtidig fundet ressourcer til at hjælpe andre. Det gælder rådgivning til andre iværksættere – samt andre virksomheder som han har hjulpet med både økonomi og arbejdshænder. Han er en stor bidrager til virksomheder med skalerbare produkter, og skaber virksomheder gennem mennesker.

Frank Birkegaard er et godt eksempel på erhvervsfolk der kan se værdien i netværk, forretningsmuligheder, nye idéer og har modet til at gøre en indsats. Og så er Frank Birkegård også en af støtterne til både julemærkehjem og Team Rynkeby.

Besøg virksomheden på www.carecon.dk og læs om nomineringen på Ugeavisen.

Amissiongreen

Selvom han er ordblind bremser det ikke Hugo Kold. Han har nemlig evnen til at få gode ideer og føre dem ud i livet. Han har tidligere drevet den socialøkonomiske virksomhed, Kolding Pak, og har senest startet Amissiongreen, der har udviklet en innovativ teknologi, der kan rengøre og genbruge forurenede plastmaterialer fra fødevareindustrien. Anlægget er patenteret, men strategien er at forblive i den teknologisk front.

Med Amissiongreen har han også løbet en stor personlig risiko, men er lykkedes med at skaffe finansiering til både udvikling og drift fra både bank og eksterne investorer. Hugo Kold har været dygtig til at indddrage kompetente kræfter til sparring og i sin bestyrelse.

Det miljømæssige perspektiv er stort - og virksomheden arbejder inden for den cirkulære økonomi med et stort internationalt potentiale - og planen for at erobre eksportmarkeder er også allerede klar.

Hugo Kold har et kæmpe drive, og er en mand, der ikke kun tester sine ideer, - han går 100 procent ind i sine projekter.

Besøg virksomheden på www.amissiongreen.com  og læs om nomineringen på Ugeavisen.

Karat24

Han startede sin første virksomhed som 19 årig, og på ganske kort tid har Casper Edens skabt en flot omsætning på 1.2 mio årligt og er på bare to år nået langt med sin forretning - en webbutik med salg af smykker – www.Karat24.dk, -  og med en ansat udover ham selv.

Hans engagement viser, at han har et stort potentiale. Casper Edens har en forfriskende ny tilgang til markedsføring i smykkebranchen - og hjælper også andre nystartede webshops med markedsføring.

I august startede han nemlig endnu en virksomhed. Den hedder SEO-service og tilbyder onlinemarkedsføring. Den virksomhed er allerede vokset til tre ansatte, og flytter snart i egne lokaler i Gråbrødregade.

Casper Edens holder pt orlov fra livet som studerende, for ikke nok med, at han driver sin egne to forretninger , så brænder han også for at tænde iværksætterilden hos andre unge.

Han holder foredrag på handelsskoler og folkeskoler, er dommer ved iværksætterkonkurrencer for unge, og har sågar været initiativtager til et netværk for andre unge iværksættere.

Han vil gerne være med til at motivere andre unge til at gå samme vej som han selv. ”Det er fedt, at være sin egen chef og meget givende – så drop undskyldningerne og kom i gang”, lyder mantraet.

Casper Edens er en rollemodel, og udviser en arbejdsomhed og en ordenlighed ift. kunder, partnere og sine omgivelser, som er ganske eksemplarisk.

Besøg virksomheden på www.karat24.dk og læs om nomineringen på Ugeavisen.