Det går stærkt med erhvervsudviklingen i Vamdrup lige i øjeblikket. Flere virksomheder udvider – og flere tomme erhvervslokaler er solgt.

Vi har flere gange hørt at Dansk Autologik udvider i Vamdrup, og de har da også opkøbt jord til opbevaring af de mange biler, ad flere omgange. Men de er ikke de eneste, der er i rivende udvikling. Flere virksomheder udvider deres eksisterende faciliteter, andre køber nyt.

Smurfit Kappa CorrPrint er en af de virksomheder, der er i fuld gang med en udvidelse. De er ved at bygge en større hal, så de kan udvide aktiviteterne. Virksomheden er en del af Smurfit Kappa koncernen, en af verdens førende leverandører af papirbaserede emballageløsninger med ca. 45.000 ansatte i 33 lande og en omsætning på EUR 8,6 mia. i 2017.

Siden starten af firserne har den internationale transport- og logistikkoncern H. Daugaard, der har hovedsæde i Kolding, drevet lagerhotel i Vamdrup. Med en unik placering lige op ad jernbanen, oplagrer og plukker de varer for deres industrikunder på de nuværende 16.500 kvm. De er netop gået i gang med en udvidelse på 8.300 kvm., der forventes taget i brug i slutningen af året.

Den 8. marts kunne Krima Stålindustri ApS holde reception i anledning af udvidelsen af deres produktion. De har bygget 600 kvm. hal i forlængelse af de eksisterende lokaler. De råder nu over 2000 kvm. produktion. Krima blev i 2015 kåret som Gazelle virksomhed og i 2017 overtog de Maskinfabrikken Nipe.

Fra den ene Gazellevirksomhed til den næste. På Bavnevej ligger den tidligere tømmerhandel, som senest har været ejet af Davidsens tømmerhandel, der dog aldrig nåede at få liv i lokalerne. De mange kvadratmeter er netop solgt til Gazelle-virksomheden Tree Tops, der i slutningen af året flytter til Vamdrup fra Taulov. De fysiske rammer på 800 kvm. var blevet for små, så efter flytningen får Tree Tops 5.500 kvm. under tag og en grund på 15.000 kvm. at boltre sig på. De mange kvadratmeter er dog mere end virksomheden, der udvikler og importerer produkter til byggebranchen og byggemarkeder, selv kan bruge, og derfor er planen også at leje nogle af de mange kvadratmeter ud til lagerplads og kontorer til iværksættere – og så forventer de selv at vækste og ansætte flere medarbejdere.

Også den bygning på Pantonevej, hvor MultiMarketing tidligere havde til huse, er blevet solgt. Bygningen er solgt til Sylvester Butiksudlejning, der har planer om at leje ejendommen ud til mindre erhvervslejemål – præcis som de gør med nogle af de andre adresser, de har opkøbt i Vamdrup.

Sidst men ikke mindst er genopbygningen af Carsten Noer Storvognslakering i fuld gang med genopbygningen af det værksted, der blev ramt af en storbrand i juni måned sidste år, og inden længe vil virksomheden atter male lastbiler, busser og andre store køretøjer i Vamdrup.

Andre nyheder

Flot pris til Koldingvirksomhed

Beckhoff Automation ApS har netop vundet prisen German Company of the Year 2019. Samtidig har de taget første spadestik til et nyt domicil på 1500 m2, der bliver teknologisk velforsynet med deres egne produkter – og dermed kommer til at fungere som et levende showroom for kunderne.

Et liv med salg, marketing og kommunikation

Når man sidder og snakker med Thomas Hjortshøj, beboer i Pakhuset, får man hurtigt det indtryk, at dét man ikke kan – det kan man lære. I hvert fald har han prøvet rigtig meget – og de seneste 20 år som selvstændig.