Morten Svankjærs Befree.dk var en succes fra begyndelsen. Virksomheden vækstede økonomisk, og der blev hentet en håndfuld ansatte ind. Efter en række gode år blev det dog nødvendigt for Morten at genfinde motivationen, og det betød, at han måtte tage nogle store og svære beslutninger.

Morten Svankjær stiftede virksomheden BeFree tilbage i 2005, og han havde et stort ønske om at skabe en vækstvirksomhed med flere ansatte. Han kom rigtig godt fra land, og i mange år var der vækst på både bundlinje og antal ansatte.

Befree.dk har til huse i et kontorfællesskab i Nr. Bjert – ud til hovedvejen, hvor bilerne suser forbi. Men inde på kontoret hersker der, trods travlhed i virksomheden, en afslappet atmosfære. Her løser Morten Svankjær og kollegaen Mikkel Overgaard en lang række opgaver for de mere end 5.000 kunder, der gerne vil booste deres brand, via gaveæsker med øl, vin og gin, beachflag, messevægge, bannere og logovand, som der er et særligt fokus på at udvikle. Det sidste nye er flasker i 100% genbrugsplast.

Kunderne er store og små – lige fra små ordrer på 280 flasker vand til de helt store ordrer, hvor der er tale om flere paller med vand – blandt kunderne er Nationalmuseet, Kronborg Slot og en del sandwichbarer i hele København. One-stop-shopping er blevet et nøgleord, kunderne kan købe det hele et sted – og ca. 80% af omsætningen er genbestillinger fra tilfredse kunder.

Tilbage i 2017 havde Morten 5 ansatte - han kæmpede med næb og klør for at få det hele til at hænge sammen - og endte året med et underskud på 300.000 kr. Der kom sygdom i familien, og Morten måtte tage en beslutning. Han kunne vælge at lukke det hele ned – eller han kunne vælge at finde tilbage til ”rødderne”, finde ind til kerneforretningen igen.

Morten tog den svære beslutning at afskedige fire medarbejdere. Og rystende nervøs for om han nu kunne slå til, begyndte han at opbygge virksomheden på ny. Han skar en del af forretningen fra, og fandt ind til kernen og til det der giver værdi. Han er stolt og glad over at være kommet tilbage – og han fik vendt virksomhedens økonomi, så han fik løftet bundlinjen med 1 mio. ved udgangen af 2018.

Morten lærte at sige nej – til det der ikke gav mening, og det der ikke gav indtjening. Han satte sig ned og fandt ud af, hvad kunderne gerne vil have, og langt de fleste ordrer bliver nu udviklet SAMMEN med kunden. Der er fokus på, at det skal være nemt for kunden, de kan levere inden for ganske kort tid – det koster bare lidt mere.

Andre nyheder

Flot pris til Koldingvirksomhed

Beckhoff Automation ApS har netop vundet prisen German Company of the Year 2019. Samtidig har de taget første spadestik til et nyt domicil på 1500 m2, der bliver teknologisk velforsynet med deres egne produkter – og dermed kommer til at fungere som et levende showroom for kunderne.

Et liv med salg, marketing og kommunikation

Når man sidder og snakker med Thomas Hjortshøj, beboer i Pakhuset, får man hurtigt det indtryk, at dét man ikke kan – det kan man lære. I hvert fald har han prøvet rigtig meget – og de seneste 20 år som selvstændig.