Corona-virussen har lukket fabrikker i Kina, og det skaber problemer for danske virksomheder med datterselskaber i Kina eller med kinesiske underleverandører. Nu skal de holde sig klar for at komme forrest i køen, når det igen bliver sikkert at rejse til Kina. Her giver Erhvervshus Sydjylland en række råd til, hvordan du som virksomhed skal forholde dig.

28. februar 2020

Det er næppe gået nogens næsen forbi, at Kina er ramt af Corona-virussen. Det har lammet det kinesiske erhvervsliv, men det rammer også de danske virksomheder, som er engageret i Kina.
Fabrikkerne har været lukket ned siden det kinesiske nytår 25. januar 2020 af ferie og karantæneperioder, og først 10. februar begyndte man igen at åbne for produktionen.

Underleverandører skal besøges
Forholdene kan betyde forsinkede eller manglende leverancer fra producenter i Asien, men det kan også give problemer i forhold til at levere til tiden til kunder i Asien. Også de kinesiske underleverandører er ramt, og her skal der lægges pres på, så snart det er sikkert at rejse til Kina.

- Hvis du har en kinesisk leverandør, så pak kufferten. Gør din visumansøgning klar, så den ligger hos den kinesiske ambassade, fordi det bliver dem, som dukker op i Kina, som kommer forrest i køen, når Corona aftager, sådan siger Martin Appel fra Erhvervshus Sydjylland, som vejleder virksomheder om blandt andet Kina, hvor han selv har boet i 5 år. De sidste 15 år har han arbejdet med eksport og etablering af leverandørbaser i Kina og Sydøstasien.

Plej relationerne ved at møde op
Man kan ikke få udstedt et visum, før man har en flybillet, men det hele kan ligge klar på ambassaden, og det er afgørende, at man er med det første fly derud, når det er sikkert at rejse til Kina, anbefaler Martin:
- Rigtig meget handler om de gode relationer i Kina, og hvis du formår at bakke op om dem i en svær tid, så vil du få dine varer før andre.
Generelt anbefaler han altid, at man plejer de gode relationer med de kinesiske forbindelser, og han sætter eksempelvis virksomheder i gang med WeChat, en kinesisk app, hvor man chatter med hinanden online.
- Spørg til familien og hvordan det går? Det åbner døre under normale omstændigheder, og det gør det måske endnu mere nu, hvor landet er hårdt ramt, forklarer Martin.

Juridisk står kineserne stærkt
Samtidig er situationen i Kina, at den kinesiske regering udsteder certifikater med baggrund i force majeure, som kort sagt fritager de kinesiske virksomheder for forpligtelser i forhold til for sen levering. - Hvis Siemens skal stille en vindmøllepark op, hvor der indgår kinesiske komponenter, er der under normale omstændigheder et krav om, at den kinesiske leverandør betaler for forsinkelsen overfor kunden, forklarer Martin.
- Den er væk nu, fordi alle virksomheder i Kina kan få et certifikat, der fritager dem fra de klausuler, da det er regeringen, som har lukket landet og sat det i undtagelsestilstand.

Skrappe krav for genåbnede fabrikker
De kinesiske fabrikker er nogle steder åbnet igen, men det er under strenge krav fra de kinesiske myndigheder. - Alle arbejdsstationer skal sprittes af, vi skal måle temperaturen på alle om morgenen, og medarbejderne skal have et arbejdspas, der dokumenterer, hvor de har været de seneste tre uger, fortæller Claus Rasmussen, som er direktør på en danskejet fabrik i byen Ningbo. Han fløj selv med det allersidste SAS-fly ud af Kina til Danmark.