Læs julehilsen fra Business Koldings administrerende direktør.

McKinseys asiendirektør fortalte mig engang for mange år siden, at når han kom til en ny by, fandt han den højeste bygning, han kunne komme op i og talte antallet af byggekraner. Var der mange, vidste han, at der var vækst i byen.

I 2018 har kranerne haft travlt i Kolding.

I Design City åbnede to imponerende kontorejendomme, hvor Danske Banks Finanscenter, Sydbank, Penta advokaterne, BDO Sydbank, er rykket ind. En cementering af området som finansielt kraftcenter for hele regionen.

På Vejlevej flyttede Bauhaus ind i nye moderne kvadratmeter, og satte en tyk streg under, at Kolding er handelscentrum for Sydjylland.

På den tidligere Gimbelgrund ved siden af åen bygger IBA nyt flot domicil, og når UC Syd opfører nyt seminarium tæt på, virkeliggøres drømmen om et fælles samlet Campusområde for de videregående uddannelser i Kolding.

Jo, kranerne har haft travlt – og det får de også i 2019. Hvor bl.a. Hotel Comwell gør klar til en udvidelse, med et hoteltårn på femten etager. Nykredit og Andersen Partner skal bygge nyt domicil, Tresu er i fuld gang, og salget af byggegrunde boomer mens flere ejendomsudviklere er på vej.

Vi designer livet, siger vi i Kolding. Men vi bygger det også.

Det høje aktivitetsniveau er et klart vidnesbyrd om, at Kolding i år har oplevet økonomisk vækst. Det afspejler sig også i beskæftigelsen, som sæsonkorrigeret har rundet de 41.000 fuldtidsstillinger – en vækst på mere end 800 på årsbasis.

Det ses alle mulige steder i Kolding – også i centerbyerne Vamdrup, Christiansfeld og Lunderskov. Det ses i alle mulige brancher, som transport- og spedition, handel, industri, IT og rådgivning.

Jeg har mødt travlheden på besøg hos virksomhederne i år, og hørt hvordan placeringen i landskabet formet af istiden er central for adgangen til vejnettet, arbejdskraften og leverandører.

I Business Kolding vil vi fortsætte med at understøtte erhvervslivets udvikling i Kolding, inden for de rammebetingelser der gives. Derfor er vi netop ved at afslutte en undersøgelse blandt Kolding Kommunes virksomheder, hvor vi spørger indtil til mulige barrierer for fortsat vækst.

Det er klart, at vi alle må indordne os under de internationale konjunkturers gunst. Men der kan være lokale forhold, som vi kan arbejde med for at løfte virksomhedernes muligheder. Det vil vi gøre i det nye år.

Det er vanskeligt at gøre status for året, der gik, uden også at nævne besøget fra den tidligere amerikanske præsident. At Barack Obama skulle vælge Kolding, som stedet han besøgte, blandt de mange byer i Danmark og resten af Europa, som har forsøgt at tiltrække ham, er ingen tilfældighed. I Kolding ligger det i vores DNA at tage initiativer, og dette var et initiativ, som gav genlyd i hele Danmark.

Jeg husker tilbage med stolthed på præsidentbesøget, der kom i stand takket være virksomhedernes og kommunens opbakning. Det gav knap 240 unge studerende en oplevelse for livet, og fik skabt national opmærksomhed omkring SDU i Kolding. Det vil på sigt vise sig at være af stor betydning for Kolding.

Kolding can, som vi sagde dengang. Ja, Kolding kan.

God jul og godt nytår

Morten Bjørn Hansen

Andre nyheder

Vækstfonden får kontorplads hos Business Kolding

Fra januar 2019 får Vækstfonden fast kontorplads hos Business Kolding i Pakhuset. Samarbejdet skal gøre det nemmere for virksomheder og iværksættere at få råd og sparring om finansiering og vækst.

Stor opbakning til Nytårskuren

Godt 500 erhvervsfolk var samlet på Koldinghus i fredags til Business Koldings traditionsrige nytårskur, og de overværede en meget overrasket Hans Erik Bylling modtage den flotte titel som Årets Koldingborger 2018.

Hans Erik Bylling bliver Årets Koldingborger 2018

I dag blev Hans Erik Bylling kåret som Årets Koldingborger 2018 ved Business Koldings nytårskur. Denne ærestitel tildeles en gang årligt en person, som på en særlig måde har gjort en indsats for Kolding og derved har gjort Kolding kendt ud over kommunegrænsen.