Hvornår er man iværksætter – og hvornår overgår man til at være etableret virksomhed? Der er nok ikke noget klart svar, men der er ingen tvivl om, at Jesper Mortensen fra tøjvirksomheden Firstgrade har iværksætterblod i årerne.

20. maj 2021

Firstgrade blev etableret i 2015 af Jesper Mortensen og youtuber Eiqu Miller – eller som der står på dåbsattesten, Anders Møller Hansen. De startede med mindre kollektioner af smart tøj i en god kvalitet til især drenge, men har gennem det seneste år udvidet sortimentet – og ikke mindst omsætningen - betydeligt.

- Corona-tiden har været hård ved os, da vi har mistet en del omsætning på grund af nedlukningen, forklarer Jesper Mortensen, der også kæmper med udfordringer som stigende råvarepriser og stigende fragtpriser. Vi har i sidste regnskabsår (1. juli 2019 til 30. juni 2020) mistet 1,8 mio. kr. i omsætning på messer og markeder og ca. 1 mio. kr. fra detailhandlen. Men det har bare fået os til at ændre strategi, så vi er kommet godt igennem ”krisen”.

“Men det har bare fået os til at ændre strategi, så vi er kommet godt igennem ”krisen””

Jesper Mortensen, Firstgrade

Samtidig er der blevet ansat en del personale for at løfte de nye opgaver, så teamet nu tæller 13 personer, heraf to elever, nemlig en grafisk designer og en webudvikler.

Den øgede fokus på driften betyder, at de har kunnet øge omsætningen, der i år ventes tredoblet i forhold til sidste år. Men de dygtige iværksættere ved godt, at omsætning alene ikke skaber en stærk virksomhed.

- Med et stærkt fokus på bundlinjen har vi forsøgt at holde alle omkostninger så lave og så variable som muligt, udtaler Anders, for vi er klar over, at i en vækstvirksomhed skal man være ekstremt fokuserede på udgifterne. De forventer derfor også at kunne styrke virksomheden med et komfortabelt resultat af regnskabsåret, som slutter 30/6.

Det seneste år har Firstgrade fået rigtig godt gang i onlinesalget, både på egne kollektioner, private labels og kollektioner, der er lavet i samarbejde med en lang række kendte youtubere, Twitch streamere og musikere. De har bl.a. lanceret en serie til piger undernavnet ONME, en serie som youtuberne Sophia Brown og Rebecca Charlotte Dahl står bag. Det har givet en del nye kunder på pigesiden.

- Vi har også indgået et spændende samarbejde med Tricked E-sport, den danske E-sport organisation, omkring både holdtrøjer og merchandise, forklarer Jesper. De har fokus på ungdommen, E-sportsundervisning og talentudvikling, så unge mennesker kan kombinere E-sport med skolearbejdet – noget der også nydes godt af i Kolding, hvor både Munkevænget Skole og Kolding E-sport er med.

Firstgrade har udvidet lager- og kontorfaciliteterne i Jordrup med ca. 220 kvm., de har etableret nyt showroom og så yder de bare en god service, og kunderne belønner dem med 4,8 på Trustpilot.

- Jeg er så stolt af de resultater, vi har opnået, og jeg bliver bare SÅ glad, når jeg kan se, at jeg er med til at gøre andre glade, fortæller Jesper, der er klar til at kaste sig ud i flere og nye udfordringer med Firstgrade.