Danfoss har haft fabrik på Albuen i Kolding i over 40 år. Snart er det slut. Aktiviteterne flytter til Polen, og 180 medarbejdere står uden job. Men industrigiganten har ikke sagt farvel til Kolding.

20. maj 2021

Frem til slutningen af 2021 må de fleste af virksomhedens 180 medarbejdere vinke farvel til deres job hos Danfoss – de første allerede d. 31. juli. Business Kolding har mødt Fabrikschef Henning Krogh til en snak om, alt det virksomheden gør for at hjælpe medarbejderne videre – medarbejdere der i mange tilfælde har været på virksomheden i mere end 30 år.

Henning har selv været i koncernen i 37 år, senest 7 år i afdelingen i Kolding. Når fabrikken lukker ned til årsskiftet, venter en stilling i Nordborg, hvor Henning også er bosat.

“Her kan man ikke bare lægge hjernen i garderoben, når man kommer ind af døren. Man skal tage ansvar, men får også lov til at være en del af udviklingen.”

Laila, teamlederkoordinator, Danfoss

- Det kom som et chok for alle, da beslutningen om flytningen blev meldt ud i januar 2020. Men vi har heldigvis fastholdt de fleste medarbejdere – de er trofaste og har valgt at blive.

De er kede af, at fabrikken lukker, da de havde regnet med, at de skulle arbejde der for altid.

En af medarbejderne er Laila, der har været hos Danfoss i 31 år. Hun startede som operatør, og er nu teamlederkoordinator.

- Det øger interessen for jobbet, når man får mulighed for at udvikle sig, forklarer Laila. Her kan man ikke bare lægge hjernen i garderoben, når man kommer ind af døren. Man skal tage ansvar, men får også lov til at være en del af udviklingen. Vores holdninger og idéer bliver hørt.

Fabrikschef Henning Krogh og teamlederkoordinator Laila

- Mange af mine kolleger er selvfølgelig kede af det, men i min afdeling er der taget godt imod beslutningen. Vi har været meget åbne, og har snakket om tingene, når en har været ked af det – vi tager os af hinanden. Jeg synes også ledelsen gør det god, der er meget hjælp at hente, forklarer Laila.

Opkvalificering af medarbejderne
Blandt de medarbejdere der bliver opsagt, er der 150 ufaglærte produktionsmedarbejdere, der har stærke kompetencer inden for montage og test af køleventiler samt lager og logistik, og så er der 30 faglærte, der bl.a. står for vedligehold og reparation af maskinparken samt laboratorietest. Generelt har medarbejderne mange kompetencer inden for montage, test, processer, pakning, lager, logistik og transport.

- Vi håber selvfølgelig, der er job til mange af medarbejderne i andre virksomheder i lokalområdet, siger Henning. Vi ved jo, at mange virksomheder ”skriger” efter nye medarbejdere. Vi har gennem de seneste år arbejdet en del med LEAN, og det har givet medarbejderne en forståelse for de løbende ændringer i produktionen, og de byder selv ind med forslag til forbedringer. De er enormt omstillingsparate, og derfor ved jeg, at de også hurtigt vil falde til i nye jobs.

“Vi har kørt uddannelsesprogrammer i forhold til at opkvalificere medarbejderne, så de er bedst muligt stillet til jobs i andre virksomheder”

Henning Krogh, Fabrikschef, Danfoss

- Vi har fra dag ét været meget åbne omkring lukningen, og det har givet os tid til at tage hånd om medarbejderne. Vi har kørt uddannelsesprogrammer i forhold til at opkvalificere medarbejderne, så de er bedst muligt stillet til jobs i andre virksomheder, forklarer Henning.

- Der har været et tæt samarbejde med Jobcentret undervejs. De har personlige samtaler med hver enkelt medarbejder, efter de er blevet opsagt, de får karrieresparring og hjælp til at skrive CV og ansøgninger i samarbejde med AMU Syd. Der bliver også lavet individuelle uddannelsesplaner, og alle medarbejdere får tilbudt 8 ugers relevant opkvalificering efter endt ansættelse. Rigtig mange af medarbejderne har taget imod tilbuddet om løbende opkvalificering.

Jobmesse på Danfoss
Den 2. juni bliver der afholdt en Jobmesse på Danfoss, hvor virksomheder, vikarbureauer og uddannelsesinstitutioner deltager for at fortælle medarbejderne om, hvad de kan tilbyde. Der er plads til flere virksomheder, så hvis din virksomhed mangler eller kommer til at mangle medarbejdere i den kommende tid, var det måske noget at være med.

Selv om Danfoss flytter produktionen til Polen, så er de ikke færdige med Kolding. De har netop købt en grund på Marsvej, hvor de bygger et ”Danfoss Campus”, hvor der er plads til 250 kontor medarbejdere der primært overflyttes fra fabrikken der lukker.

Tilmeld jeres virksomhed jobmessen på Danfoss