I 1926 startede Peter Madsens Maskinfabrik på Rytterskolevej i Nr. Bjert med produktion og salg af Roland halmpressere, universalvogne og møgspredere til landbruget. Virksomheden, der i dag hedder Ingvard Madsen, drives nu af Peter Madsen, der er 4. generation.

17. november 2023
Tanja Marek

Peter Madsen er uddannet elektriker, og det har derfor ikke altid ligget i kortene, at han skulle ”hjem” og overtage butikken, selv om han har været med siden han var 11 år. Men i 2007 overtog han butikken fra sin far Kurt Madsen, som stadig kigger forbi hver dag for at hjælpe til. Tidligere på året afholdt virksomheden reception, hvor de fejrede Kurts 50 års jubilæum – og 75 års fødselsdag – samt Peters 20 års jubilæum.

Det, der startede med halmpressere, har udviklet sig over tid, men har altid været maskinrelateret. Det blev dog med tiden til mindre maskiner som plæneklippere, havetraktorer, hækkeklippere, fræsere, motorsave, og for over 22 år siden solgte de deres første robotplæneklippere. Mere end 4.500 solgte robotplæneklippere er det blevet til, og de har omkring 1.000 robotter stående på deres robothotel hen over vinteren – til opbevaring og service.

Selv om Ingvard Madsen er en traditionsrig forretning og der fortsat kommer kunder i butikken, der har handlet dér i 3 generationer, så har virksomheden fokus på udvikling.

“Jeg gør mig da mange tanker om, hvad der skal ske i fremtiden... Skal vi afvikle eller udvikle.”

Peter Madsen, Ingvard Madsen

- Jeg gør mig da mange tanker om, hvad der skal ske i fremtiden, fortæller Peter. Skal vi afvikle eller udvikle. Have-park branchen ændrer sig. Der bliver færre, men større butikker, og ting skal gøres anderledes i dag.

Indtil videre har der været fokus på udvikling, for de kan slet ikke lade være. Der er både entreprenørskab, købmandsskab og en lille Ole Opfinder i blodet på familien. Peters bedstefar (Ingvard Madsen) opfandt IMKU kloakrenseren til at fjerne blade i kloakker, og Peter har udviklet og producerer en bionedbrydelig pløk, til at holde kabler til robotplæneklipperen på plads med, indtil græssets rødder tager over.

- Det er en biokomposterbar pløk, fortæller Peter. Den er lavet af sukker og majs og ligger 3-5 år i jorden, hvorefter den bliver opløst, så man undgår microplast i jorden.

For fire år siden var Peter med til at udvikle et nyt IT-system til branchen. Det har givet en mere effektiv arbejdsgang, så de har sparret en mand i butikken. Systemet bruges i dag i 24 butikker.

- Jeg elsker at optimere arbejdsgange og processer, forklarer Peter. Jeg tænker meget LEAN i hverdagen.

Men det er ikke det eneste Peter går og arbejder med. Allerede før Verdensmål og klima og bæredygtighed blev ”en ting”, havde de godt gang i den grønne omstilling.

- Vi begyndte allerede for 10 år siden at sænke lofter og efterisolere/energioptimere, for 2 år siden skiftede vi 48 m2 ruder til nye energieffektive ruder, alt sammen for at spare på energien. Alt vores lys og varme er automatisk og kan fjernstyres, så der er ikke noget, der står og kører, uden der er brug for det. Og så har vi solceller på taget, det giver god mening både for klimaet, men også for økonomien.

“Men han kom i arbejdsprøvning i et halvt år, og da Jobcentret kom og sagde det var tid for ham at komme videre, der fastansatte jeg ham, og han er her stadig.”

Peter Madsen, Ingvard Madsen

- Vi tager også et socialt ansvar, fortsætter Peter, der for fem år siden fik en autist i praktik. Han kunne ikke læse, og havde det svært socialt. Men han kom i arbejdsprøvning i et halvt år, og da Jobcentret kom og sagde det var tid for ham at komme videre, der fastansatte jeg ham, og han er her stadig. Vi har hjulpet ham videre, og givet ham noget at stå op til hver dag. I dag har han erhvervet sig egen lejlighed, kørekort, bil og truckcertifikat og det har været en kæmpe sejr for ham.

Butikken har altid ligget i Nr. Bjert, dog på skiftende adresser. De værdsætter en personlig relation til kunderne, og yder dem altid en god service. Ja faktisk er deres slogan ”Service som i gamle dage”.

Også når det kommer til medarbejdere er den gode relation vigtig.

- Vores bogholder har været her i 10 år, og den ene mekaniker har været ansat hos familien i 33 år. Der er en uhøjtidelig omgangstone, og her tæller de personlige relationer mere end de rette kvalifikationer, for jeg tror på, at hvis man trives, så kan man lære det meste.

Og mon ikke også 5. generation ender med at drive forretningen videre. Indtil videre forlyder det i hvert fald, at Peters søn, der i øjeblikket er ved at uddanne sig til mekaniker, har en interesse i at tage over, når den tid kommer.