Kolding virksomheden Gram Equipment, en af verdens førende producenter af maskiner til iscreme produktion og med globalt hovedkvarter på Nordager, har i samarbejde med Sprogskolen Kolding tilbudt deres internationale medarbejdere danskundervisningen i arbejdstiden.

17. november 2023
Tanja Marek

Selvom forretningssproget er engelsk, så er danskundervisningen en hjælp til Gram Equipment's internationale medarbejdere, der fuldt ud kan integrere sig i virksomhedens daglige drift. Endvidere vil det også hjælpe de internationale medarbejdere og deres familie til at blive en del af det lokale samfund. Medarbejderne har fået mulighed for at lære grundlæggende danske ord og sætninger, ligesom de har fået et indblik i dansk kultur og samfundsstruktur.

“Det er samtidig et fantastisk tiltag for at styrke vores interne sammenhold og forståelse for forskellighed.”

Anne Højgaard Diechmann, Gram Equipment

- Vi er glade for at have taget dette skridt for at øge integrationen af vores internationale medarbejdere, udtalte Gram Equipment's VP for HR, Anne Højgaard Diechmann. Det er samtidig et fantastisk tiltag for at styrke vores interne sammenhold og forståelse for forskellighed. Alle deltagere har været meget entusiastiske overfor projektet.

Sprogskolen Kolding tilbydes undervisning i dansk på tre niveauer, og man bliver placeret på den uddannelse, der passer til ens forudsætninger og behov for at lære dansk. Ud over danskundervisningen får deltagerne også indsigt i danske kultur- og samfundsforhold.

Ved at lægge undervisningen ud på virksomheden sikrer man at medarbejderne, ud over at lære dansk, også får en fælles forståelse for virksomhedens kultur.

- Samarbejdet med Sprogskolen Kolding har været rigtig godt, tilføjer Lars Frank-Larsen, der er HR Business Partner ved Gram Equipment. Det er også en anbefaling til andre virksomheder i Kolding om at gøre det samme, eller evt. gå sammen med andre virksomheder for at få deltagere nok.

Virksomheden kan søge SVU, således at de bliver kompenseret for de arbejdstimer, der bruges på danskundervisning.