KONTUR er Koldings studiestartfestival, som samler de studerende fra byens videregående uddannelsesinstitutioner. Den afholdes i år d. 7.-8. september på Godset – og med hjælp og støtte fra erhvervslivet kunne Business Kolding igen i år servere gratis fadøl til de studerende.

8. september 2023

De studerende fra IBA, SDU, UC Syd og Designskolen mødes til musik og fest, men det handler også om at udvikle et fælles studieliv på tværs af uddannelsesinstitutionerne. Igen i år bakker en række af de lokale virksomheder op, og delte i går gratis fadøl ud i en time, lige som EasyFood deler gratis pølsehorn ud både torsdag og fredag.

Kolding arbejder for at tiltrække nye uddannelser. I fortællingen om Campus Kolding spiller virksomhederne en afgørende rolle. Kolding er god til at få virksomhederne og de studerende og uddannelsesinstitutionerne til mødes og arbejde sammen. Det skal vi blive endnu bedre til. Det er nemlig afgørende for virksomhedernes rekruttering og kommunens bosætning.

Det var baggrunden for at en lang række virksomheder torsdag sponsorerede fri bar og mad i en time ved studiestartsfesten i Kolding.

“Som en mellemstor IT-virksomhed i Kolding er de videregående uddannelser en vigtig kilde til talenter og fremtidige medarbejdere – ja og kunder.”

Anita Larsen, IPW Systems

- Vi syntes det er skønt at kunne være med til at støtte op om de studerende på Campus Kolding ved at servere gratis fadøl i dag, fortæller Anita Larsen, CEO ved IPW Systems. Hos IPW Systems ser vi på potentialet hos de unge i vores lokalsamfund. Som en mellemstor IT-virksomhed i Kolding er de videregående uddannelser en vigtig kilde til talenter og fremtidige medarbejdere – ja og kunder. Vi ser derfor denne dag som en af mulighederne for at gøre IPW Systems synlig som en lokal IT-virksomhed. Det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at Jan og jeg synes, det er hyggeligt at deltage i sådanne arrangementer. Vi bidrager gerne til den gode stemning

Også hos Alfix har de valgt at være med til at dele øl ud:

“Samfundsansvar har stor betydning for os, og derfor engagerer vi os også gerne lokalt.”

Anders Bertelsen Toft, Alfix

- Alfix er en Kolding virksomhed, og vi er Verdensmålcertificeret. Samfundsansvar har stor betydning for os, og derfor engagerer vi os også gerne lokalt, forklarer Anders Bertelsen Toft, Direktør ved Alfix. I dette tilfælde bakker vi op sammen med Business Kolding og andre spændende lokale virksomheder, der også ønsker at engagere sig.

- De videregående uddannelser i Kolding har stor betydning for byen. Uddannelsesinstitutionerne gør Kolding til en attraktiv studieby, og samtidig bliver de studerende fremtidens medarbejdere i mange forskellige sektorer og brancher. I en fremtid hvor Verdensmålene og den bæredygtige dagsorden kræver endnu mere handling fra os alle. Netop dette er heldigvis top-of-mind blandt de unge, som inspirerer os andre. For os i Alfix er det en fornøjelse at støtte her. Det er ganske enkelt forrygende at opleve de unge studerendes energi, der smitter i hele byen.