Fire unge studerende fra IBA har vundet den landsdækkende konkurrence Startup borgen for det bedste forretningskoncept.

De skulle pitche deres idé foran 200 mennesker i fællessalen på Christiansborg, og det gjorde de så overbevisende, at de rendte med førstepladsen.

Vinderideen går ud på at lave en webportal ved navn Journy. Faktisk minder ideen om en slags AirBnb for autentiske og unikke oplevelser. Her kan lokale borgere tilbyde sig selv som guider i deres by. Dermed kan turister og andre med lyst til at se en anden side af en by, booke en alternativ tur. Målet med webportalen er, at vise de anderledes steder end de oplagte, som turistbrochurerne henviser til.

”Jeg var slet ikke klar over, at det var så seriøst. Aftenen inden konkurrencen, gik det op for mig at man skulle stille med et team, og jeg troede bare, at jeg selv kunne stille op. Så jeg fik hurtigt sat et team på benene, så vi kunne være med.
Ideen med Journy er ikke ny, jeg har arbejdet på den tidligere, men aldrig rigtig fået den udviklet. Og da jeg skulle pitche ideen på Christiansborg, gik det rigtig dårligt, så jeg er faktisk overrasket over at Journy-konceptet vandt”, fortæller Adrian Lupescua, der oprindeligt stammer fra Rumænien, men lige nu læser Business management på IBA.

Men i teamet bag Journy er også tre andre internationale studerende fra IBA. Det er Stefan Turcu, Tony Houdek og Gabriel Paun.

De håber nu, at førstepladsen kan bringe dem videre til andre konkurrencer indenfor iværksætteri, business og innovation.

Startup borgen er en non-profit organisation startet af studerende og iværksættere, hvis formål er at fremme iværksætteriet i Danmark.

Dommerpanelet i Startup borgen 2015 bestod af Stine Bosse (Board Member Alianz), Martin Thorborg (CEO Dinero), Anette Norgaard (Next Generation AMM, Microsoft), Brigit Aaby (CEO Combi Service) og Anne Skare Nielsen ( Future Navigator ).

Vinderen Adrian Lupescua, der oprindeligt stammer fra Rumænien, men lige nu læser Business management på IBA står som nr. 5 fra højre med blomster og lyseblå trøje

Andre nyheder

Kickstart din virksomhed

Kickstarter vækstforløbet henvender sig til virksomheder i Kolding Kommune, der ønsker at arbejde med dobbelt bundlinje, dvs. vækst i omsætning/indtjening og øget fokus på at være en socialt ansvarlig virksomhed.

Smag på Kolding - tak for sidst!

Foreningen Business Kolding vil gerne takke for det store fremmøde og engagement til sommerarrangementet, der blev afholdt torsdag eftermiddag hos Volkerts Fylke.

Koldings mangfoldige erhvervsliv

Business Koldings adm. direktør, Morten Bjørn Hansen, vil hver måned skrive en klumme i Ugeavisen. Denne måneds klumme omhandler Koldings mangfoldige erhvervsliv.

Comwell udvider i Kolding

Comwell ønsker at sikre sin position i Kolding og Trekantområdet med et konferencehotel, som er opdateret, og som kan tilbyde nye fantastiske rammer for møder, udstillinger, konferencer og kongresser og være et samlingspunkt for erhvervslivet, turisme, events og arrangementer.