Robotter og lasere fascinerede de unge, da tre virksomheder i lørdags åbnede dørene for at promovere industrien som karrierevej

9. november 2017

”Det set da megafedt ud”, lød den spontane kommentar fra Christoffer Ehlers, som var en af de unge, der lørdag tog på rundtur for at blive klogere på, hvad industrien kan byde på. Han er på besøg hos TORA A/S og har fået full face hjelm på med laserstærkt glas, så han kan kigge direkte ind i den laserskærer, der arbejder bag sikkerhedshegnet.
Han er 14 år, og ville egentlig gerne være brandmand, men dagens rundvisning og indblik i robotautomatisering får ham alligevel til at vakle.

”Man bruger meget mere robotter end jeg troede. Jeg har aldrig set så mange robotter på en gang før. Jeg vil helt sikkert overveje industritekniker, i stedet for brandmand”, siger Christoffer Ehlers.

Han og mange andre unge benyttede lørdagen til at få et indblik i en branche, som døjer med fordomme om kedeligt arbejde og sorte negle. Adm. Direktør hos TORA A/S, Jesper Jensen, tog selv imod de unge, og han oplever, at de unge ikke har nok indblik i, at industrien sagtens kan være en karrierevej.

”Mit indtryk er, at studievejlederne skal være bedre til at sælge vores branche, og orientere de unge om, at der er andre muligheder end handelsskolen og gymnasiet. Vi er meget mere end sort industri, siger han og peger op mod et kontor.
”Deroppe sidder Jørgen, John og Allan, de er oprindeligt uddannede smede, men i dag arbejder de som programmører, så der er mange muligheder”, siger han.

En anden ung, der var på rundvisning var Steffen Nielsen, der sammen med sin far besigtigede produktionen og snakkede med de ansatte.

”Det er bedre end at være på almindelig rundtur. Her er der tid til, at vi kan gå rundt og stille spørgsmål, siger Steffen Nielsen på 17 år, der gerne vil være enten smed eller mekaniker og han bliver suppleret af sin far.
”Det er jo ikke kun det faglige, det kommer an på. Dét at kunne fornemme kulturen og personerne på et lærested er lige så vigtig. Og i dag har vi fået et godt indtryk”, siger Jørgen Nielsen.

Til stede var også nogle af de unge, der allerede har fået en læreplads i industrien. 17 årige Mike Boye er lærling hos NSM. Han var skoletræt, og han kørte speedway og var vant til at rode ved motorer. I 9. klasse var han i erhvervspraktik hos NSM, og allerede der, gav det ham et indblik i en verden, som han gerne ville være en del af. Efter grundforløbet bankede han derfor igen på døren hos NSM, og det resulterede i en læreplads.

”Du lærer nogle ting, som kan bruges andre steder. Jeg bliver udfordret hver dag, og jeg vil gerne rode lidt med robotteknologi. Så det er helt sikkert dét, jeg skal arbejde med i fremtiden”, lyder det fra Mike Boye.

Hos NSM kommer lærlingene hele vejen rundt i produktionen, og de får lov til at betjene de store femaksede multitask maskiner, der både kan dreje og fræse. Og her belønner de også efter evne og initiativ.

”Vi har jo kvalifikationsløn til svendene, så vi har også et kvalifikationssystem til lærlingene. Det skal kunne betale sig at gøre sig umage. Og vi nyder jo selv godt af det bagefter, da vi ofte ansætter vores lærlinge, når de er udlært. Vores lærlinge er en del af vores rekrutteringsstrategi. Men vi er også fleksible i forhold til de unge. Vi kører i treholdsskift og hvis der er en ung, der er B-menneske og ikke kan komme op om morgenen, så kommer de bare på aftenhold, så de kan sove længe. Vi uddanner industriens Jægerkorps og vi vil kun have de bedste, og alle der er udlært hos os kommer i job bagefter, enten her eller andre steder”, lyder det selvsikkert fra Henrik Clausen, produktionschef hos NSM.

Netop frihed under ansvar går igen i industrien. Lærlingene oplever en tillid, som de har savnet i skolesystemet. Her bliver de sat i gang med et projekt, og skal helst selv afslutte det. Bliver et produkt lavet forkert, ja så lærer de af det.

Oliver Heitmann er i lære som rustfast klejnsmed hos LP Kolding. Her producerer de store tankanlæg, og det er noget af en mundfuld for en ung lærling, men en kæmpe sejr når det lykkes.

”Jeg kan godt lide at bygge noget, og her får jeg lov til at bygge store tanke. Og her er der meget selvstændigt arbejde, jeg bliver udfordret, og det kan jeg godt lide. Jeg ville gerne arbejde med mine hænder, og det får jeg mulighed for her, når jeg skal banke af og svejse. Min far er også smed, så valget lå naturligt for mig. Men mange unge opdager ikke, hvor fedt det er. I skolen er der ikke ret meget om erhvervsuddannelserne, og det synes jeg er ærgerligt”, siger 19 årige Oliver Heitmann, der kun har et år tilbage af sin uddannelse.

Og han behøver ikke at bekymre sig for fremtiden. Lige nu er der nemlig stor mangel på arbejdskraft i industrien. Og om et år ryger han også op på en helt anden løn. Han kan derefter vælge at videreuddanne sig, så han også kan betjene robotter, som der bliver flere og flere af i produktionen.