Eksport har stor betydning for vækst og dansk økonomi og ikke mindst i Region Syddamark, hvor der er mange produktionsvirksomheder.

27. september 2018

Der er indsamlet data om eksportudvikling i 3 lag; Nationalt, Sydjylland samt for Kolding hvor vi ligger rigtig flot med en vækst på 16% fra 2014-16. Til sammenligning ligger Sydjylland på 11% og nationalt på 3% tilvækst. En kort konklusion er:

1. Vores lokale virksomhedens eksport vækstrate ligger væsentligt over landsgennemsnittet samt for Sydjylland
  2. De brancher der har størst eksport volumen ligger inden for Industri, handel og transport ( udgør samlet 97%)
  3. Eksport til nærmarkederne samt USA Og Kina vækster 2 cifret i perioden.

Et af Business Koldings fokusområder er at får vores lokale virksomheder til at skalere via eksportsalg. Derfor tilbydes 1-1 eksportsparring med primær fokus på vores nærmarkeder, samt indenfor Industri, handel og transport. Nogle af de spørgsmål vi typisk udfordrer vores virksomheder med er:

• Er eksportambitionen omsat til mål og understøttende handlinger med ledelsesfokus?
  • Er de nødvendige eksportkompetencer tilstede i ledelsen, eller er der brug for kompetencetilføjelse (fx i form af en professionel bestyrelse)?
  • Er de administrative systemer gearet til stigende aktivitetsniveau?
  • Er I nok medarbejdere til at håndtere de øgede aktiviteter?

Eksportnetværk
Business Kolding har i år taget initiativ til et nyt netværk, hvor virksomheder i Trekantområdet hjælper hinanden med at komme i gang med at eksportere. Eksportnetværket er for små og mellemstor virksomheder i Trekantområdet, som har en målsætning om at øge eller fastholde deres eksisterende eksportandel.

Hvert år skal der afvikles seks morgenmøder, om afholdes på skift hos medlemmerne af netværket. Værtsvirksomheden udsender en eksportrelateret udfordring, som de øvrige medlemmer skal forberede løsningsforslag til på mødet.

- I mange af de her virksomheder hænger eksporten på få personer, og de mangler ofte nogle at sparre med er min erfaring. Derfor vil vi gerne være med til at skabe en platform, hvor de lokale virksomheder kan dele viden med hinanden  siger Niels-Arne Lauridsen, der er erhvervskonsulent i Business Kolding.

Løfter i fællesskab

Business Kolding har en række samarbejdspartnere, som kan medvirke til at indfri virksomhedernes eksportambition bl.a. Eksportrådet som tilbyder skræddersyede løsninger og tilskudsprogrammer til danske virksomheder, som satser på eksport. En anden samarbejdspartner er Dansk-Tysk Handelskammer, som hjælper virksomheder med at få succes på det tyske marked via rådgivning, markedsanalyser og partnersøgning. Derudover samarbejder Business Kolding med flere private rådgivere som stor international erfaring som der henvises til.

For yderligere oplysninger - kontakt: