I alt har 43 virksomheder fra Kolding Kommune har fået Børsens fornemme pris tildelt.

Normalt er gazeller noget, man forbinder med safari på savannen i Afrika, men i Kolding er der lige kommet en stor ny flok gazeller til. Dog ikke i kød og blod, men i form at højdespringere af virksomheder, der inden for de sidste 4 år har vækstet med minimum 100 %.

I alt 43 virksomheder fra Kolding Kommune har fået Børsens fornemme pris tildelt, og der er endnu flere gazeller at spotte, hvis man kigger på hele regionen. I alt 337 virksomheder i Region Syddanmark er blevet et eksotisk dyr rigere, hvilket placerer regionen midt i feltet, men med stor fremgang.

Samlet set er flokken af gazeller steget med 11 pct. i 2014. Et tal som Region Syddanmark er med til at trække op. Regionen har nemlig nydt godt af en stigning på hele 31 pct. af gazellevirksomheder, og i Kolding ser det især godt ud, da antallet er steget med knap 60 pct. i forhold til 2013. 

Og de selvstændige virksomheder ser igen ud til at gå en lys fremtid i møde. Det samlede antal af gazeller i år endte på 1513, hvilket er det fjerdestørste antal nogensinde, kun overgået af årene før finanskrisen.

 

Skorstensgaard

 

SecPro Sikring A/S

Koldingvirksomheden SecPro Sikring er en genganger på listen over gazeller. Rent faktisk laver firmaet hattrick, da det er tredje år i træk, at de bliver tildelt Børsens gazellepris.

SecPro Sikring har specialiseret sig i at være en grossistvirksomhed indenfor alarmer og videoovervågning, som køber stort ind og sælger småt ud til deres kunder. De hjælper deres kunder med valg af produkt og sørger for, at de får en dansk manual og indpakning, når de sælger det videre til forbrugeren.

Og netop at hjælpe deres egne kunder er en stor årsag til den 3,5 mands store virksomheds succes, forklarer direktør Bo Hylsebeck.

”Vi hjælper os selv ved at hjælpe dem. Vi hjælper forhandleren med projekteringen, så slutkunden får det rigtige produkt,” siger han og fortæller videre, at det er vigtigt med en personlig betjening, så både forhandleren og forbrugeren får en god oplevelse af købet.

”Hvis det brænder på, så går vi over grænserne for, hvad de forventer. Vi tænker hele vejen, for det handler om, at slutkunden skal være glad.”

Og hele SecPros koncept bærer også præg af, at de tænker lige så meget på slutkunden som forhandleren, selvom de kun er grossist. Men selvom Bo betegner sig selv som en nørd indenfor alarmer og videoovervågning, så er hans bedste råd at tænke på kunderne og markedet i stedet for produktet.

”Man skal ikke have produktfokus, men tænke mere på slutkunden og markedet. Det bør være slutkunden, der pusher produktet og ikke os. Og så skal man være realistiske overfor, hvorfor de skal vælge dig. Derfor skal du tænke over, hvordan du agerer overfor kunden; det handler om salgsdelen og ikke bare prisen på produktet.”

 

MindZet

Hos MindZet modtager man sin anden gazelle på 2 år. Firmaet i Kolding arbejder med systemer i Microsoft, hvor de har to forskellige søjler af områder. Den ene søjle er et samarbejde med kunden, hvor MindZet hjælper med at implementere systemer og interaktion mellem netværk, mail eller databaser, så det passer til kundens behov.

Den anden søjle består af teknisk support til kunderne i Microsoft, hvor medarbejderne forsøger at sikre driften af IT-systermer, så de fejl og problemer, kunderne har, bliver rettet så hurtigt som muligt.

Og netop medarbejderne har en stor andel i MindZets store succes, forklarer direktør Morten Waltorp Knudsen.

”Vi gør, hvad vi kan for at blive Danmarks bedste arbejdsplads. Har du en glad medarbejder, så får du også en glad kunde, siger han og understreger, at virksomhedens 4 kerneværdier – fleksibilitet, ærlighed, holdet og ansvarlighed skaber MindZets fundament.

”Medarbejderne skal tænke selv og udfordre kunden, i måden vi hjælper dem. Medarbejderne skal selv flytte sig, for hvis du har gode medarbejdere, så kan og vil de også hjælpe kunden.”

Derudover forsøger MindZet at udvikle deres produkter i tæt samarbejde med kunden, så de kan lytte til deres behov og komme med de bedste koncepter og løsninger.

Andre nyheder

Ny og bedre service til turisterne

Sommeren 2017 bliver første sæson med den nye Servicestrategi. Vi vil møde gæsterne på gaden, og hvor der er mange gæster samlet.

NEXTTECH har ansat visionær direktør

Det bliver koldingenseren, Hanne Thøgersen, der skal stå i spidsen for at bringe produktionsvirksomheder i front med at integrere additive manufacturing (AM) - ofte også kaldet 3D print. Hun kommer fra en stilling som leder af Indkøb og Category Management hos Orkla Foods, og tiltræder 1. august.

Design er for alle

Hver måned året ud skriver direktør for Business Kolding klumme i Ugeavisen.