Hvornår har du sidst været en tur ned gennem Låsbygade? En gang var området mest kendt for sine mange værtshuse, men de er fortid. Går man en tur, ned gennem det der kaldes Latinerkvarteret, bliver man mødt af en lang række spændende butikker. Og så har området et fantastisk naboskab, hvor virksomheder, grundejerforening, udlejere og borgere samarbejder om at få tingene til at ske.

12. april 2024
Tanja Marek

Latinerkvarteret starter i Adelgade ved Sankt Nicolai Kirke og fortsætter ad Låsbybanke og videre ud i Låsbygade. Men Latinerkvarteret er også Blæsbjerggade og hele Nicolai komplekset.

Vi besøgte Helle Skov Sørensen, der åbnede garnbutikken Garn & Craft i Låsbygade sidste år, for at høre mere om de tiltag, der er lavet i forbindelse med et kvartersamarbejde kaldet BID.

På vej gennem kvarteret kom vi blandt andet forbi restauranter og cafeer, barbershop og frisører, Kolding Hotel Apartments og en lang række spændende specialbutikker som Copenhagen Design, Idea Skum, guldsmed Mynte Kromann, Lisa Buhl, Lillis Is og Slotsisen.

“Jeg har da haft tanken om at lave strikkecafé for damerne, mens mændene er på værtshus.”

Helle Skov Sørensen, Garn & Craft

- Der er da stadig værtshuse i Låsbygade, men vi oplever ikke nogen problemer med det. Og ofte er de med til at skabe en god stemning i området, når de blandt andet bliver besøgt efter en vundet fodboldkamp på stadion. Jeg har da haft tanken om at lave strikkecafé for damerne, mens mændene er på værtshus, siger Helle Skov Sørensen og griner.

- Der er generelt en god stemning i kvarteret, og alle vil gerne det samme, fortæller Helle. Det skal være et rart sted at være for både butikker og beboere. Som ny butik er jeg blevet taget rigtig godt imod, både her i kvarteret, men generelt også i midtbyen. Jeg samarbejder med en lang række andre butikker og restaurationer om at lave forskellige events og aktiviteter.

Foreningen Latinerkvarterets Venner startede for 15 år siden, det blev dog ikke helt det som kvarteret drømte om. I starten af 2023 blev kvartersamarbejdet så, genoptaget, denne gang faciliteret af Michael Møller fra BID Danmark og med tilskud fra Kolding Kommune.

I kvartersamarbejdet har både butikker, restaurationer, udlejere, boligforening og Nicolai komplekset deltaget, og de ting, der er blevet sat i søen, er vokset fra grunden. Deltagerne gør det, de selv synes er sjovt, og det der giver mening, og får dermed også mere ejerskab.

“Hvis en idé kommer op, er det dem, der synes, det er spændende, der griber den.”

Helle Skov Sørensen, Garn & Craft

- Det er ikke én person, der kommer med idéerne og planlægger arrangementerne, forklarer Helle. Hvis en idé kommer op, er det dem, der synes, det er spændende, der griber den. Men der er altså ingen, der sørger for skraldespande i hele området, eller kommer og fortæller hvad der skal ske. Det er op til den enkelte butik eller restaurant at sørge for, hvad der skal ske hos dem.

- Vi har fået sat gang i nogle rigtig gode ting, blandt andet i samarbejde med Kolding Kommune, fortæller Helle. Vi fik juletræer med lys op i december, og der er blevet opsat skilte i kvarteret med vores nye logo og med butikkernes navne.

Det næste ”store” er Latinerkvarterets Dag d. 8. juni, hvor hele kvarteret åbner dørene og byder inden for. Der vil også være musik og en lang række aktiviteter og events.