I 2021 fik Kolding-virksomheden Procudan et milliontilskud fra Eurostars-programmet til at undersøge, hvordan man kan optimere osteemballage, så både bæredygtighed og modningsforhold tilgodeses. Et sambesøg med Det Syddanske EU-kontor og Business Kolding var startskuddet for Procudan.

27. oktober 2023

Hvilken emballage egner sig bedst til en danbo, en cheddar eller en gouda? Og hvordan kan osteemballage blive mere bæredygtig og samtidig give osten de bedste betingelser for modning?

Det er bare nogle af de spørgsmål, som virksomheden Procudan med base i Kolding satte sig for at besvare med projektet ”Innovative Sustainable Cheese Packaging”. Med støtte fra EU-programmet Eurostars fik virksomheden tilbage i 2021 mulighed for at stille skarpt på bæredygtig osteemballage.

Maja Duelund, Product Manager hos Procudan, forklarer, at projektet blandt andet har haft til formål at undersøge, hvordan ost og emballage kan spille sammen mest hensigtsmæssigt – og hvordan et bæredygtigt emballage- og materialevalg kan sikre, at osten har de bedste forhold.

“Et mejeri er jo meget traditionsbundet og håndværkspræget, og der ligger meget viden i selve produktet fra mejeristernes side.”

Maja Duelund, Procudan

- Et mejeri er jo meget traditionsbundet og håndværkspræget, og der ligger meget viden i selve produktet fra mejeristernes side. Den viden ville vi gerne kombinere med, hvordan osten arbejder sammen med emballagen. F.eks. hvilken emballage er den bedste til den givne ostetype? fortæller hun og fortsætter:

- Den grønne agenda fylder mere og mere hos forbrugerne, hvilket naturligvis også påvirker mejeriindustrien. Vores lange erfaring med osteemballering kombineret med vores viden om naturlige ingredienser og fødevareemballager danner derfor det helt rigtige grundlag for projektet.

Ostevoks giver optimale forhold

Procudan er den eneste virksomhed i Skandinavien, der producerer ostevoks. Voksen beskytter osten under håndtering og lagring og er med til at give den de mest optimale barriereegenskaber. Ost er levende og udvikler smag og udseende over tid, og gennem modningen i osten opstår der mange biologiske processer. Her er voksen ideel, da den tillader, at osten kan ånde, uden der opstår bakterievækst.

“Forskellige oste har forskellige behov. Noget af det, vi har kigget på, er, hvad der sker, når man leger med egenskaberne i voksen.”

Maja Duelund, Procudan

- Forskellige oste har forskellige behov. Noget af det, vi har kigget på, er, hvad der sker, når man leger med egenskaberne i voksen. Hvordan påvirker det for eksempel en gouda, en cheddar eller en danbo? forklarer Maja Duelund.

Støtte drev projektet fremad

I april 2023 sluttede projektet officielt, og når Maja Duelund ser tilbage på forløbet, har der både været op- og nedture. Alt i alt har processen dog været enormt lærerig for virksomheden, som godt kunne finde på at søge EU-støtte igen.

- Fordi vi havde en deadline på to år, valgte vi at fastansætte en laborant samt at opgradere vores laboratorium. Den begrænsede projektperiode betød altså, at vi prioriterede at have fokuserede ressourcer til rådighed, og det gjorde også, at vi lykkedes med at komme i mål, fortæller Maja Duelund.

Oste med Procudans nye bivoksbaseret ostevoks.

Og arbejdet gennem de seneste to år har i dén grad betalt sig. Foruden en opgradering af laboratoriet og en udvidelse af medarbejderstaben, er det for eksempel også blevet til nye videnskabelige metoder til analyse af nuværende og nye produkter. Vigtigst af alt er det dog, at virksomheden er nået i mål med ambitionen om at udvikle en ny bivoksbaseret emballage, som blev lanceret onsdag d. 11. oktober.

Vigtige samarbejdspartnere

Foruden Procudan har Eurostars-projektet haft to andre samarbejdspartnere med ombord. Teknologisk Institut, som blandt andet har fungeret som sparrings- og videnspartner og et mindre mejeri i Nordtyskland, som har stået for testningen af forskellige osteemballager på forskellige typer af oste.

Og ifølge Maja Duelund har netop partnerskabet været en vigtig del af projektet.

“Det har virkelig vist sig at have stor merværdi at hive en partner ind, som er uafhængig af både leverandører, kunde og os som producent.”

Maja Duelund, Procudan

- For mig står det klart og tydeligt ud, hvor stor værdi, det rent faktisk har, når man drager en videnspartner som f.eks. Teknologisk Institut i spil på nogle kompetencer, man ikke selv har. Det har virkelig vist sig at have stor merværdi at hive en partner ind, som er uafhængig af både leverandører, kunde og os som producent.

Det Syddanske EU-kontor har hjulpet Procudan med råd og vejledning i ansøgningsprocessen til Eurostars-programmet og kom i kontakt med virksomheden gennem et sambesøg med Business Kolding.

- Ressourcer fra europæiske programmer og samarbejde med virksomheder i andre lande kan skabe en større drivkraft og motivation samt inspirere til at tænke ud af boksen og skabe banebrydende løsninger. Derfor er det vigtigt for Business Kolding, at vi får koblet vores dygtige virksomheder på de muligheder, der findes ude i Europa – så virksomhederne kan bruge det som en løftestang til at realisere deres potentiale, fortæller Majbritt Lykke Sørensen, erhvervskonsulent ved Business Kolding.

Har du brug for sparring ifm. samarbejde med andre lande - kontakt Majbritt

mls@businesskolding.dk
Erhvervskonsulent