Kolding er en stærk erhvervskommune. 1,6 procent af den danske befolkning bor i kommunen, men det er faktisk hele to procent af Danmarks private arbejdspladser, der er placeret i Kolding.

12. oktober 2023

Det viser en analyse som Iris Group har lavet for Business Kolding.

Analysen giver en udførlig beskrivelse af beskæftigelsesudviklingen inden for forskellige brancher. Den viser, at Kolding har mange højvækstvirksomheder og mange nye iværksættere. Erhvervslivet har særligt store brancher indenfor engroshandel, detailhandel, transport & logistik og industri – godt bakket op af mange mindre, men stærke brancher indenfor erhvervs-service og servicefag generelt.

På baggrund af data og kvalitative interviews med virksomheder, har Iris Group i samarbejde med Business Kolding udpeget 4 styrkepositioner i Koldings erhvervsliv.

De fire styrkepositioner er lokale erhvervsklynger, der er kendetegnet ved, at de konkurrerer internationalt, fylder meget beskæftigelsesmæssigt (sammenlignet med andre kommuner) og bygger på stedbundne styrker og kompetencer.

Lokale erhvervsklynger:

En af de måske nok velkendte styrkepositioner har en lang historik i Kolding. Kolding er hjemsted for Europas stærkeste og mest koncentrerede klynge af virksomheder, der udvikler og producerer udstyr til fødevareindustrien. Klyngens rødder går tilbage til 1950’erne, hvor flere lokale virksomheder specialiserede sig i at udvikle produkter af rustfri stål (fx tanke og rør) til de danske mejerier.

I dag består klyngen af mange virksomheder, der udvikler højt avanceret udstyr til især fødevareindustrien, mens flere virksomheder har udvidet deres forretningsområde til bl.a. kosmetik, farma og energi. Samtidig trækker udstyrsproducenterne på et netværk af lokale underleverandører inden for bl.a. laserskæring og spåntagende bearbejdning. Klyngens virksomheder er typisk markedsledende på innovation inden for deres produktområder – og baserer sig på stor viden om bearbejdning af stål, automation samt teknologi til forarbejdning af fødevarer.

Fælles for alle fire styrkepositioner er, at udfordringer med at rekruttere IT-personale og ingeniører risikerer at ramme vækstmulighederne i Kolding de kommende år, viser analysen.
Udvalgte resultater fra analysen:

  • Kolding kommune huser 1,6 pct. af landets indbyggere. Samtidig rummer kommunen 2 pct. af landets private arbejdspladser.
  • Den private beskæftigelse er i perioden 2015-21 vokset med 9,6 pct. i Kolding kommune. I Region Syddanmark er stigningen 7,3 pct., mens den for landet som helhed er 10,4 pct.
  • I 2021 var andelen af vækstvirksomheder i Kolding kommune 9,4 pct, hvilket er over både regions- og landsgennemsnit på hhv. 8,5 og 7,8 pct.
  • Iværksætterraten i 2021 for Kolding kommune var på 14 pct, hvilket er over regionsgennemsnittet på 12,9 pct, men under landsgennemsnittet på 14,7 pct.
  • I Kolding kommune er der 76 studerende per 1.000 indbyggere, hvilket ligger over gennemsnittet for både Sydjylland og hele landet, hvor der er hhv. 39 og 61 studerende per 1.000 indbyggere.

I 2021 beskæftigede engros- og detailhandel tilsammen ca. 9.000 fuldtidsjobs i Kolding kommune. Det svarer til en specialiseringsgrad på 1,4. Det betyder, at de to brancher tilsammen fylder 40 pct. mere end i en gennemsnitskommune.

Styrkepositionerne vil blive centrale for udviklingen af erhvervsservice i Business Kolding, forklarer adm. direktør Morten Bjørn Hansen:

 

“Vi er til for alle virksomheder, og alle brancher. Men vi vil sætte et særligt fokus de kommende år, på de ting som vi er særligt dygtige til i Kolding.”

Morten Bjørn Hansen, Business Kolding

- Vi er til for alle virksomheder, og alle brancher. Men vi vil sætte et særligt fokus de kommende år, på de ting som vi er særligt dygtige til i Kolding. For går det godt for virksomhederne i vores styrkepositioner, så vil det også skabe vækst og udvikling hos alle de erhverv, som er placeret i samme nærområde.

Det må dog ikke blive sogneråds-logik, tilføjer han.

- Vi har øje for, at flere af vores styrkepositioner er tæt knyttet til regionale, nationale og nogle gange endda globale samarbejdsrelationer. Det skal vi huske på, når vi forsøger at udvikle tilbud til virksomhederne.