I sidste uge trådte iværksætter Michael Mølbæk fra Nordic Coffee House ind på en ny scene – nemlig i Løvens Hule. Han fik en investering på 1,2 mio. og har nu to løvinder med på holdet; Anne Stampe og Louise Herping Ellegaard. Michael fortæller her ærligt, hvordan det har været at deltage i DR’s Løvens Hule.

9. februar 2024
Tanja Marek

Den tidligere professionelle cykelrytter Michael Mølbæk har en passion for kvalitetskaffe, og for at give kunden en god oplevelse. Han er vandt til at arbejde hårdt for at nå i mål, men både forberedelserne til Løvens Hule og tiden efter optagelserne har været hård.

- Forberedelserne til Løvens Hule har været hårde, og jeg var på et tidspunkt ved at trække mig fra programmet, forklarer Michael, og var det ikke for Sofia (en medarbejder), så var jeg sprunget fra.

- Hun ringede og gav mig nærmest ”voksen-skæld-ud”, griner Michael.

“Det har været sjovt at være med, men jeg gør det ALDRIG igen.”

Michael Mølbæk, Nordic Coffee House

Det har været sjovt at være med, men jeg gør det ALDRIG igen.
Efter programmet i sidste uge, har Michael og hans team arbejdet 18 timer i døgnet, for at følge med den store efterspørgsel på god kaffe. 40.000 besøgte hjemmesiden lige efter udsendelsen, og omkring femogtyve B2B kunder venter på en opringning.

Forberedelser til Løvens Hule
Tilbage i marts sidste år sendte Michael sin ansøgning af sted, og kom igennem det første nåleøje. Efter en grovsortering skal de udvalgte iværksættere både svare på spørgsmål og lave en virksomhedsprofil.

- Det var næsten et fuldtidsjob at lave virksomhedsprofilen. Der er en lang række krav til, hvad den skal indeholde. Vores historie, mission, regnskab, planer for bæredygtighed, forslag til værdiansættelse, forventninger til virksomheden fremadrettet og meget mere.

Louise Herping Ellegaard og Anne Stampe har lavet en investering på samlet set 1,2 millioner kroner i Nordic Coffee House

Derefter bliver der endnu en gang sorteret, og denne gang i tre kategorier af cases: De investeringsværdige, de ”almindelige og de skøre/skæve. Bliver man udvalgt herefter, står den på telefoninterview, hvorefter man skal tage den endelige beslutning, om man fortsat ønsker at være med. Der underskrives fortrolighedsdokument, og først der får man oplyst, hvem der er løver i programmet.

Klar til optagelse
Først i juli fik Michael en dato for optagelse, og her ankommer man meget præcist, bliver sminket og er klar til at gå ind og ned af trappen.

“Jeg har set ALLE afsnit flere gange – og skrevet samtlige spørgsmål ned der er blevet stillet, så jeg vidste, jeg ville kunne svare på dem.”

Michael Mølbæk, Nordic Coffee House

- Det er ingen hemmelighed at jeg de seneste tre år, har haft en drøm om på et tidspunkt at stå i Løvens Hule, forklarer Michael. Jeg har set ALLE afsnit flere gange – og skrevet samtlige spørgsmål ned der er blevet stillet, så jeg vidste, jeg ville kunne svare på dem. Jeg var total forberedt.

Med en velforberedt og fejlfri pitch indtog Michael Løvens Hule.

- Mit delmål var at komme igennem pitchen uden at glemme den, resten vidste jeg nok skulle gå. Hvis man har nogle delmål undervejs bliver det nemmere at nå det store mål, en erfaring jeg tager med fra tiden som cykelrytter.

Men uanset forberedelser, så kan den berømte klap gå ned.

- Det gjorde den for mig, da jeg stod med ryggen til og skulle tage en beslutning om en investering. Tusind tanker gik gennem hovedet: kan de se sveden løbe ned ad min ryg, og alle mulige andre spørgsmål dukkede op.

“Da jeg vendte mig om, havde jeg stadig ikke taget en beslutning om, hvilke løver jeg ville have med – og om jeg ville komme med et modbud.”

Michael Mølbæk, Nordic Coffee House

Efter halvanden time i hulen og et modbud til løverne, valgte Michael at tage de to hunløver med. Han har officielt haft et samarbejde med dem siden august, og har ugentlige møder med Louise og møde hver anden uge med dem begge.

I nærmeste fremtid skal der investeres i en ny og større kafferister, og så er Michael ved at undersøge mulighederne for nye større lokaler.

- Jeg har aldrig arbejdet så meget, som efter jeg blev iværksætter. Men jeg har heller aldrig været så lykkelig, som jeg er nu, slutter Michael.

Har du lyst til at møde Michael Mølbæk, og høre mere om hans spændende rejse, så kan du møde ham til et kort indlæg under Foreningen Business Koldings generalforsamling.

Tilmeld dig generalforsamlingen 2024