Business Koldings medlemmer var onsdag på besøg hos virksomheden BlueKolding, det tidligere Kolding Spildevand.

Spildevand er ikke kun affald, men derimod en ressource hos BlueKolding. Her går forretningen ikke kun ud på at håndtere spildevand, men om at gøre det på en både miljørigtig og kreativ måde.

Og medlemmerne af Business Kolding var da også overraskede over, at håndteringen af spildevand kunne være så spændende. Direktør Per Holm gav et engageret foredrag om hvor mange muligheder, der er med spildevand. Han fortalte, at de f.eks. tænker Slotssøen ind, som et aktiv i håndteringen af regnvand i fremtiden, hvordan de tænker prisen på El ind, så de kun renser spildevand, når der er billige elpriser, og om en helt speciel bænk, som de netop har lavet ved busterminalen. Bænken er opvarmet med spildevand, så temperaturen året rundt er på mellem 8 og 18 grader.

BlueKolding har også hentet inspiration i Holland. Her har de lavet store områder i byerne, hvor der samles regnvand, og når de ikke bruges til regnvand, kan de fx bruges til at spille basketball i. Den tankegang vil de gerne bruge i Kolding, fx skal hallen i Bramdrupdam have ny p-plads og her er BlueKolding nu blevet inddraget, for at komme med bud på, hvad man kan gøre.

Deltagelse fra Business Koldings medlemmer

Så alt i alt var det en øjenåbner at se hvor kreativt de arbejder med spildevand og regnvand i Kolding.

Tak fordi vi måtte komme på besøg.

Andre nyheder

Vækstfonden får kontorplads hos Business Kolding

Fra januar 2019 får Vækstfonden fast kontorplads hos Business Kolding i Pakhuset. Samarbejdet skal gøre det nemmere for virksomheder og iværksættere at få råd og sparring om finansiering og vækst.

Stor opbakning til Nytårskuren

Godt 500 erhvervsfolk var samlet på Koldinghus i fredags til Business Koldings traditionsrige nytårskur, og de overværede en meget overrasket Hans Erik Bylling modtage den flotte titel som Årets Koldingborger 2018.

Hans Erik Bylling bliver Årets Koldingborger 2018

I dag blev Hans Erik Bylling kåret som Årets Koldingborger 2018 ved Business Koldings nytårskur. Denne ærestitel tildeles en gang årligt en person, som på en særlig måde har gjort en indsats for Kolding og derved har gjort Kolding kendt ud over kommunegrænsen.

Kolding kan

Læs julehilsen fra Business Koldings administrerende direktør.