Onsdag inviterede virksomheder over hele landet 7. & 8. klasses skoleelever indenfor til at arbejde med deres hænder og snakke med faglærte medarbejdere og lærlinge om deres uddannelse og job.

Netværket for skole-virksomhedssamarbejde, Jet-Net.dk, er arrangør. DI-analyse viser, at vi vil mangle 44.000 faglærte i 2025.

På kampagnedagen kunne eleverne opleve spændende erhverv, som man ikke ”bare” kan læse sig til, men skal arbejde sig til med både hjerne og hænder.
Elever fra 8. klasse på Bramdrups skole tilbragte dagen fremstillingsvirksomheden NSM i Kolding, de så produktionen og talte med lærlinge og faglærte om deres uddannelsesvalg og job. Samtidig skulle de selv arbejde hands-on og dreje deres egne lysestager sammen med en medarbejder og indgravere deres eget navn i den.

Dagen skal få unges øjne op for, at erhvervsuddannelserne er et attraktivt alternativ til gymnasiet. Og virksomheder og skoler over hele landet deltog. Heriblandt Danfoss Silkeborg, Gråsten, Kolding og Nordborg, Grundfos i Bjerringbro, LINAK i Guderup, Vagn Pedersen Maskinfabrik i Horsens, NSM i Kolding, Hjernø Værktøjsfabrik i Odense, Solar i Vejen, Fårup Beton ved Randers, Olsen Metal i Rødovre, Mountain Top Industries i Frederikssund, JENSEN Denmark i Rønne og Borremose Erhvervsefterskole i Nørager.

Kloge Hænder er arrangeret af Jet-Net.dk, netværk for skole-virksomhedssamarbejde, som tæller mere end 55 virksomheder. Kernevirksomhederne i netværket er Danfoss, Grundfos, Novozymes, Sweco og Coloplast.

Andre nyheder

Flot pris til Koldingvirksomhed

Beckhoff Automation ApS har netop vundet prisen German Company of the Year 2019. Samtidig har de taget første spadestik til et nyt domicil på 1500 m2, der bliver teknologisk velforsynet med deres egne produkter – og dermed kommer til at fungere som et levende showroom for kunderne.

Et liv med salg, marketing og kommunikation

Når man sidder og snakker med Thomas Hjortshøj, beboer i Pakhuset, får man hurtigt det indtryk, at dét man ikke kan – det kan man lære. I hvert fald har han prøvet rigtig meget – og de seneste 20 år som selvstændig.