Virksomheden ECM INDUSTRIES A/S, der producerer til blandt andet vindmølle-, proces- og maskinindustrien, har netop fordoblet antallet af godkendte lærlingepladser fra 8 til 16.

”Vi har i gennem en længere periode søgt efter folk, og vi kan jo selv mærke at det er en mangelvare. Derfor må vi nu selv sætte gang i fødekæden, så vi kan få uddannet, de folk vi mangler", siger medindehaver, Søren Jaedicke Christiansen fra ECM.

Han er også aktivt gået ind i arbejdet i DIMA, Danish International Manufacturing Academy. En forholdsvis ny organisation, der skal sørge for at virksomheder og erhvervsskoler snakker sammen, og sørger for at de unge tager en erhvervsuddannelse, og at virksomhederne sørger for praktikpladser.

”Jeg kan kun opfordre andre til at gøre det samme. Vi er som virksomhed nødt til at tage et ansvar for den mangel på praktikpladser der er”, siger Søren Jaedicke Christiansen.

Andre nyheder

Tjek virksomhedernes velfærdsaftryk

I Danmark bidrager virksomhederne og deres medarbejdere med 550 mia. kr. om året til vores fælles velfærd gennem skatter og afgifter. Det er mere end halvdelen af alle de penge, det offentlige årligt bruger på at holde samfundet i gang. Dansk Industri har lavet en undersøgelse, der viser, hvor meget hver enkelt kommune bidrager med.

Tag kollegaerne med til Frank Hvam

Sæt allerede nu kryds i kalenderen onsdag d. 30. oktober, hvor Foreningen Business Kolding, Kolding Turistforening og Kolding Handelsråd inviterer til årets Efterårsarrangement.

Hold fokus på din kerneforretning

Morten Svankjærs Befree.dk var en succes fra begyndelsen. Virksomheden vækstede økonomisk, og der blev hentet en håndfuld ansatte ind. Efter en række gode år blev det dog nødvendigt for Morten at genfinde motivationen, og det betød, at han måtte tage nogle store og svære beslutninger.