Manglende kvalificeret arbejdskraft og bøvl med håndtering af jobopslag og ansøgninger, fik elektrikervirksomheden B. Schrøder i Vamdrup til at tænke kreativt.

Virksomheden oplevede, at det var svært at få besat de opslåede stillinger som industrielektriker, og samtidig havde virksomheden travlt.

- Vi havde nok at lave og manglede hænderne til det. Og jeg stod i en situation, hvor det næste ville være at sige nej til flere ordrer, fortæller Henrik Johansen, Afdelingsleder hos B. Schrøder i Vamdrup.

Derfor lavede Henrik Johansen en optælling af medarbejdernes arbejde, og sorterede alt der ikke var direkte elektrikerarbejde fra, og ansatte i stedet en arbejdsmand. Det frigav tid hos de daværende industrielektrikere, som så kunne tage mere arbejde ind.

Henrik Johansen og Lennart Hansen fra B. Schrøder i Vamdrup.

Samtidig var det en gevinst for den 54-årige Lennart Hansen, der nu har fået job som arbejdsmand. Han er uddannet elektromekaniker, og gik ledig. I dag udfører han det forarbejde, der skal laves før industrielektrikerne kommer til. Han trækker kabler, fræser kabelspor i betonvægge og har også lært at sætte stikkontakter og lamper op.

- Som 54-årig er det svært at finde arbejde. Og jeg har ikke engang været kræsen, jeg har hele livet været vant til at knokle. Men jeg håber, at min historie kan være med til, at virksomhederne tænker mere bredt, når de mangler folk, siger Lennart Hansen.

I første omgang var det lidt et eksperiment, derfor blev Lennart Hansen kun ansat i tre måneder. Men ved årsskiftet da kontrakten skulle revurderes, var der ingen tvivl om, at aftalen skulle fortsætte. I dag er Lennart Hansen fastansat.

Andre nyheder

Vi har brug for iværksættere

Det er først og fremmest i de nye virksomheder, at de nye job opstår. Netop derfor er iværksætteri helt centralt for samfundsøkonomien, og netop derfor er der behov for at understøtte det i Kolding kommune.

Eltang skole arbejder med fremtidens udfordringer

På Eltang Skole arbejder eleverne i 4.-6. klasse på tværs i faget BID, som står for Bæredygtighed, Innovation og Design. De arbejder med forskellige temaer inden for bæredygtighed, og har tidligere bygget et halmhus på skolens udendørsareal i forbindelse med temaet ”bæredygtig arkitektur”. Nu stå de klar med endnu et stort projekt.

Danmarks bedste arbejdsplads

IT- og rådgivningsvirksomheden Elbek & Vejrup er ikke kun Danmarks bedste arbejdsplads – de er også den anden bedste i Europa. Men hvad er det, der gør dem så unikke? Direktør Søren Ø. Knudsen mener, det er en kombination af strategi, geografisk placering, de rette medarbejdere og så et godt samarbejde med Business Kolding og det øvrige erhvervsliv.