Manglende kvalificeret arbejdskraft og bøvl med håndtering af jobopslag og ansøgninger, fik elektrikervirksomheden B. Schrøder i Vamdrup til at tænke kreativt.

Virksomheden oplevede, at det var svært at få besat de opslåede stillinger som industrielektriker, og samtidig havde virksomheden travlt.

- Vi havde nok at lave og manglede hænderne til det. Og jeg stod i en situation, hvor det næste ville være at sige nej til flere ordrer, fortæller Henrik Johansen, Afdelingsleder hos B. Schrøder i Vamdrup.

Derfor lavede Henrik Johansen en optælling af medarbejdernes arbejde, og sorterede alt der ikke var direkte elektrikerarbejde fra, og ansatte i stedet en arbejdsmand. Det frigav tid hos de daværende industrielektrikere, som så kunne tage mere arbejde ind.

Henrik Johansen og Lennart Hansen fra B. Schrøder i Vamdrup.

Samtidig var det en gevinst for den 54-årige Lennart Hansen, der nu har fået job som arbejdsmand. Han er uddannet elektromekaniker, og gik ledig. I dag udfører han det forarbejde, der skal laves før industrielektrikerne kommer til. Han trækker kabler, fræser kabelspor i betonvægge og har også lært at sætte stikkontakter og lamper op.

- Som 54-årig er det svært at finde arbejde. Og jeg har ikke engang været kræsen, jeg har hele livet været vant til at knokle. Men jeg håber, at min historie kan være med til, at virksomhederne tænker mere bredt, når de mangler folk, siger Lennart Hansen.

I første omgang var det lidt et eksperiment, derfor blev Lennart Hansen kun ansat i tre måneder. Men ved årsskiftet da kontrakten skulle revurderes, var der ingen tvivl om, at aftalen skulle fortsætte. I dag er Lennart Hansen fastansat.

Andre nyheder

Når virksomheden brænder

Hvad gør man, når det hele brænder? Sådan bogstaveligt talt. For Carsten Noer blev det pludselig det helt store spørgsmål, da hans virksomhed Noerlak i Vamdrup brændte ned d. 18. juni. En opringning fra Business Kolding gjorde dog det hele lidt nemmere.

Kickstart din virksomhed

Kickstarter vækstforløbet henvender sig til virksomheder i Kolding Kommune, der ønsker at arbejde med dobbelt bundlinje, dvs. vækst i omsætning/indtjening og øget fokus på at være en socialt ansvarlig virksomhed.

Smag på Kolding - tak for sidst!

Foreningen Business Kolding vil gerne takke for det store fremmøde og engagement til sommerarrangementet, der blev afholdt torsdag eftermiddag hos Volkerts Fylke.