Kompetence Kolding er et netværk af de største uddannelsesinstitutioner i Kolding kommune, som har til formål at gøre kompetenceudvikling og tilskudssøgning nemt og overskueligt for alle de lokale virksomheder.

23. februar 2024
Tanja Marek

Business Kolding, Kolding Kommune og uddannelsesinstitutionerne oplever desværre, at virksomhederne nemt kan fare vild i junglen af efteruddannelses- og tilskudsmuligheder og derfor ikke får udnyttet mulighederne godt nok.

Der er mange fordele ved opkvalificering af virksomhedens medarbejdere bl.a.:

• Fastholdelse af medarbejderne i tilfælde af rekrutteringsudfordringer, dårlige konjunkturer, lavsæson eller periodisk nedgang i ordre
  • Medarbejderstaben holdes opdateret med de seneste branchestandarder og virksomhedens konkurrenceevne fremtidssikres
  • Medarbejderne oplever mulighed for individuel professionel udvikling, hvilket ofte fører til større medarbejdertilfredshed og et styrket omdømme som ansvarlig arbejdsgiver
  • Opkvalificering kan være økonomisk fordelagtigt for arbejdsgiver via kompetencefonde, tilskudsordninger og lønkompensation

Hvilken støtte virksomheden kan få afhænger bl.a. af den enkelte medarbejders erhvervserfaring, uddannelsesniveau, og hvilken type uddannelse der skal tages. Kompetence Kolding tilbyder virksomhederne dybdegående viden om mulighederne, uforpligtende 360° vejledning med udgangspunkt i den enkelte virksomheds behov og tilrettelæggelse af overskuelige skræddersyet uddannelsesplaner med tilskudsoverblik.

Herunder har vi samlet nogle støttemuligheder og links til relevante hjemmesider, hvor man kan læse mere om de enkelte former for tilskud.

Staten har en række kompensationsordninger, som virksomheder og medarbejdere kan anvende:

VEU-godtgørelse er støtte til faglærte og ufaglærte voksne, der deltager i AMU-uddannelse eller enkeltfag på erhvervsuddannelserne. Man kan som en hovedregel ikke få en VEU-godtgørelse, hvis man allerede har en videregående uddannelse. VEU-godtgørelsen svarer til højeste dagpengesats pr. dag.

VEU-omstillingsfonden yder støtte til faglærte og ufaglærte, der tager en uddannelse på diplom- eller akademiniveau. Der kan gives støtte til deltagerbetaling til uddannelsesmoduler på maksimalt 10.000 kr. pr. person årligt. Midlerne søges ved den enkelte uddannelsesinstitutioner og uddeles efter først til mølle-princippet.

SVU – Statens voksenuddannelsesstøtte er uddannelsesstøtte til voksne, der deltager i fag på grundskole- og gymnasialt niveau samt på videregående voksenuddannelser. Medarbejderen kan få SVU som kompensation for den løn, man vil miste i forbindelse med uddannelse. Det er også muligt for arbejdsgiveren at modtage SVU som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) udbetaler en række tilskud til offentlige og private arbejdsgivere, der betaler løn til deres elever og lærlinge under skoleophold og uddannelse.

En række fonde indeholder midler til virksomheder og medarbejdere:

I forbindelse med en trepartsaftale afsættes der 65 mio. kroner årligt til omstillingsfonden. Omstillingsfonden består af to forskellige puljer med forskellige målgrupper opdelt på ansøgers uddannelsesbaggrund: 1) Ufaglærte og faglærte (personer uden en videregående uddannelse) og 2) personer med en videregående uddannelse til og med professionsbachelorniveau. Der kan søges op til 100.000 kroner til uddannelse.

Kompetencefonde er fonde, der er oprettet for at finansiere efteruddannelse og kompetenceudvikling for medarbejdere i bestemte brancher eller virksomheder. De er ofte etableret gennem overenskomstaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Formålet med kompetencefonde er at styrke medarbejdernes kvalifikationer og tilpasse dem til skiftende arbejdsmarkedskrav.

Yderligere oplysninger

Hvis I, som virksomhed, har brug for at høre mere eller ønsker et uforpligtende virksomhedsbesøg omkring mulighederne for opkvalificering af medarbejderne via Kompetence Kolding, så tøv ikke med at kontakte Uddannelseskoordinator Maria Bang tlf. 29125279, mbang@kolding.dk.