Der er heftig aktivitet omkring Christiansborg i disse tider. Danmark skal efter mere end 3 års forarbejde – og lidt besynderlige pauser – have en ny iværksætterpolitik. 1,5 milliard kroner er afsat, og der er et tydeligt signal fra erhvervslivets ypperste lobbyister: Vi skal redde vores enhjørninger, så de ikke flytter til udlandet, fordi de mangler risikovillig kapital eller tynges af ufleksible skatteregler.

23. februar 2024
Morten Bjørn Hansen

Enhjørninger er ikke kun fabeldyr, men også betegnelsen for de startups der ikke er mere end 10 år gamle, ikke er børsnoterede eller solgt til tredjemand OG som har en estimeret markedsværdi på mindst 1 milliard amerikanske dollar.

Som med hestene med det lange, sære horn, er den slags forretnings-enhjørninger virkeligt svære at få øje på. Og måske endnu sværere at forudsige. Ifølge Dansk Erhverv har vi haft 13 i Danmark, hvoraf 9 er flyttet uden for landets grænser.

Det er naturligvis uheldigt for økonomien, hvis de enhjørninger forlader os før de kan generere skatteindtægter og måske arbejdspladser. Så fremskaffelse af kapital og mere fordelagtige skattereglerne kan være gode redskaber at dreje på, hvis man politisk ønsker sig flere enhjørninger i den danske fauna.

Men inden vi fortaber os i drømmene om et nyt google som redningen for dansk økonomi, så bør man huske på, at bredden i dansk erhvervsliv er bygget på de nye små og mellemstore virksomheder, der sørger for at der er arbejdspladser, skatteindtægter og medfinansiering til skoler, vuggestuer og plejehjem. De er bare ikke så mytologisk interessante som enhjørninger, de små heste, som sørger for at komme med fornyelse og friske kræfter til økonomien.

Det burde de være.

Ifølge professor Kim Klyver fra SDU tegner højvækstvirksomheder (eller wannabe-enhjørninger) sig nemlig for en jobskabelse på blot 4.719 nye årsværk i perioden 2018-2021. Til sammenligning startes der hvert år et sted mellem 25-35.000 nye virksomheder i Danmark. Vel at mærke hvert år.

Og her er der en alvorlig alarmklokke som bør ringe højt lige nu. Antallet af iværksættere er raslet ned, og ligger på det laveste niveau i ti år. Derfor bør en ny iværksætterpolitik også adressere de generelle udfordringer, og sørge for, at vi får langt flere som vil tage chancen og starte sin egen virksomhed.

Konjunkturerne spiller selvfølgelig ind. De senere års gode beskæftigelsesmuligheder har ganske givet fået færre til at starte egen virksomhed. Men jeg synes også vi bør se lidt mere kritisk på de krav og regler som virksomheder skal leve op til. Det må kunne gøres enklere.

Prøv at tænke få år baglæns, og se hvilke krav erhvervslivet i dag – ofte med gode grunde dog – skal leve op til. Siden 1989 er mængden af regler for erhvervslivet steget med 3,8 procent om året, siger SMV Danmark. Man skal være temmelig tonedøv hvis man ikke tror, at det har en negativ effekt på iværksætterlysten.