Flere borgere har i de sidste par dage været bekymrede for Koldinghus. Årsagen er, at der i øjeblikket er en række test af en ny belysning på det gamle kongeslot, og det betød i weekenden, at man tændte lys i de fire tårnkamre.

Der er dog ikke tale om brand, men derimod at belysningen af Koldinghus trænger til udskiftning og opgradering. Fremover skal Koldinghus have en bedre belysning, så Koldings vartegn præsenteres bedst muligt. Planen er, at der om aftenen skal være lys i både ruinsalen og i tårnkamrene.

-Vi vil godt bidrage til at Koldinghus kan fremtræde som et flot vartegn for Kolding og omegn, også når mørket falder på. Ligeledes vil det især i vintermånederne give et hyggeligt skær og vise, at Koldinghus er et levende hus i midten af Kolding, siger Otto Popp Clausen fra Fonden Business Kolding.

Foreningen Business Kolding har bevilget 400.000 kr. til at få undersøgt, hvordan slottet tager sig bedst ud, et arbejde der forgår i tæt samarbejde med Kulturstyrelsen og Styrelsen for slotte og kulturejendomme. Og i weekenden blev der sat indvendigt LED lys op.

- Når vi nu alligevel er i gang med at kigge på lys, så kigger vi selvfølgelig også på strømforbrug. Ved at sætte LED pærer op, er både miljø og økonomi taget med i projektet, siger formand for Business Koldings fond, Otto Popp Clausen.

Det udvendige lys skal også skiftes ud, men hvornår det står færdigt er endnu uklart, da det kræver Kulturstyrelsens godkendelse af projektet.

Andre nyheder

Ny og bedre service til turisterne

Sommeren 2017 bliver første sæson med den nye Servicestrategi. Vi vil møde gæsterne på gaden, og hvor der er mange gæster samlet.

NEXTTECH har ansat visionær direktør

Det bliver koldingenseren, Hanne Thøgersen, der skal stå i spidsen for at bringe produktionsvirksomheder i front med at integrere additive manufacturing (AM) - ofte også kaldet 3D print. Hun kommer fra en stilling som leder af Indkøb og Category Management hos Orkla Foods, og tiltræder 1. august.

Design er for alle

Hver måned året ud skriver direktør for Business Kolding klumme i Ugeavisen.