Flere borgere har i de sidste par dage været bekymrede for Koldinghus. Årsagen er, at der i øjeblikket er en række test af en ny belysning på det gamle kongeslot, og det betød i weekenden, at man tændte lys i de fire tårnkamre.

Der er dog ikke tale om brand, men derimod at belysningen af Koldinghus trænger til udskiftning og opgradering. Fremover skal Koldinghus have en bedre belysning, så Koldings vartegn præsenteres bedst muligt. Planen er, at der om aftenen skal være lys i både ruinsalen og i tårnkamrene.

-Vi vil godt bidrage til at Koldinghus kan fremtræde som et flot vartegn for Kolding og omegn, også når mørket falder på. Ligeledes vil det især i vintermånederne give et hyggeligt skær og vise, at Koldinghus er et levende hus i midten af Kolding, siger Otto Popp Clausen fra Fonden Business Kolding.

Foreningen Business Kolding har bevilget 400.000 kr. til at få undersøgt, hvordan slottet tager sig bedst ud, et arbejde der forgår i tæt samarbejde med Kulturstyrelsen og Styrelsen for slotte og kulturejendomme. Og i weekenden blev der sat indvendigt LED lys op.

- Når vi nu alligevel er i gang med at kigge på lys, så kigger vi selvfølgelig også på strømforbrug. Ved at sætte LED pærer op, er både miljø og økonomi taget med i projektet, siger formand for Business Koldings fond, Otto Popp Clausen.

Det udvendige lys skal også skiftes ud, men hvornår det står færdigt er endnu uklart, da det kræver Kulturstyrelsens godkendelse af projektet.

Andre nyheder

Tjek virksomhedernes velfærdsaftryk

I Danmark bidrager virksomhederne og deres medarbejdere med 550 mia. kr. om året til vores fælles velfærd gennem skatter og afgifter. Det er mere end halvdelen af alle de penge, det offentlige årligt bruger på at holde samfundet i gang. Dansk Industri har lavet en undersøgelse, der viser, hvor meget hver enkelt kommune bidrager med.

Tag kollegaerne med til Frank Hvam

Sæt allerede nu kryds i kalenderen onsdag d. 30. oktober, hvor Foreningen Business Kolding, Kolding Turistforening og Kolding Handelsråd inviterer til årets Efterårsarrangement.

Hold fokus på din kerneforretning

Morten Svankjærs Befree.dk var en succes fra begyndelsen. Virksomheden vækstede økonomisk, og der blev hentet en håndfuld ansatte ind. Efter en række gode år blev det dog nødvendigt for Morten at genfinde motivationen, og det betød, at han måtte tage nogle store og svære beslutninger.