Flere borgere har i de sidste par dage været bekymrede for Koldinghus. Årsagen er, at der i øjeblikket er en række test af en ny belysning på det gamle kongeslot, og det betød i weekenden, at man tændte lys i de fire tårnkamre.

Der er dog ikke tale om brand, men derimod at belysningen af Koldinghus trænger til udskiftning og opgradering. Fremover skal Koldinghus have en bedre belysning, så Koldings vartegn præsenteres bedst muligt. Planen er, at der om aftenen skal være lys i både ruinsalen og i tårnkamrene.

-Vi vil godt bidrage til at Koldinghus kan fremtræde som et flot vartegn for Kolding og omegn, også når mørket falder på. Ligeledes vil det især i vintermånederne give et hyggeligt skær og vise, at Koldinghus er et levende hus i midten af Kolding, siger Otto Popp Clausen fra Fonden Business Kolding.

Foreningen Business Kolding har bevilget 400.000 kr. til at få undersøgt, hvordan slottet tager sig bedst ud, et arbejde der forgår i tæt samarbejde med Kulturstyrelsen og Styrelsen for slotte og kulturejendomme. Og i weekenden blev der sat indvendigt LED lys op.

- Når vi nu alligevel er i gang med at kigge på lys, så kigger vi selvfølgelig også på strømforbrug. Ved at sætte LED pærer op, er både miljø og økonomi taget med i projektet, siger formand for Business Koldings fond, Otto Popp Clausen.

Det udvendige lys skal også skiftes ud, men hvornår det står færdigt er endnu uklart, da det kræver Kulturstyrelsens godkendelse af projektet.

Andre nyheder

Lokal erhvervsfremme skal ikke styres fra København

I ly af regeringens medieudspil præsenterede regeringens forenklingsudvalg forslag til en ny centraliseret erhvervsfremmestruktur, hvor kommunerne fuldstændigt vil miste indflydelse på, hvordan man tiltrækker virksomheder og hjælper virksomheder i lokalområdet.

Erhvervsledere tager ansvar for finansiering til næste generation af virksomheder

Som første sted i Danmark går lokale erhvervsledere i Kolding kommune sammen om at skabe finansiering til tidlige iværksættere, dvs. de ambitiøse og dygtige iværksættere med et godt forretningskoncept, men som ikke endnu er langt nok i udviklingen af deres forretning, til at de kan opnå finansiering hos de traditionelle finansieringskilder som bank og business angels.