Jonas Henriksen er uddannet kok og manden bag Maade – en nystartet virksomhed, der sætter fokus på samværet og den gode spiseoplevelse med et Private Dining koncept, hvor kokken kommer hjem til dig og serverer maden, så du får oplevelsen af at sidde på restaurant – hjemme i din egen stue.

22. september 2023

Jonas blev uddannet kok på Aagaard kro, og har siden arbejdet på restauranterne Ti Trin Ned i Fredericia og Restaurant Lyst i Vejle. Det har været en lærerig rejse – men det blev hurtigt rutinearbejde, og Jonas mistede gnisten til at lave mad. Han besluttede sig derfor for at tage en pause – og tænke over tingene.

“Jeg elsker kontakten til gæsterne, og den mere intime stemning man kan skabe, når man kommer tættere på gæsterne.”

Jonas Henriksen, Maade

- Jeg brugte tiden på at kigge indad og fandt ud af, hvad der virkelig betyder noget for mig, forklarer Jonas. Jeg elsker kontakten til gæsterne, og den mere intime stemning man kan skabe, når man kommer tættere på gæsterne. Jeg besluttede derfor at starte Maade op, og genfandt derigennem gnisten til igen at lave god og ærlig mad.

Der er stor efterspørgsel på at få en kok ud til et event, og Jonas laver mad til både små private selskaber og større firmaarrangementer.

Hos Maade gør Jonas en dyd ud af at finde og bruge de bedst mulige råvarer, om det er vilde urter, svampe og bær fra vores egen natur, lokalt dyrkede grøntsager, norske kammuslinger eller trøfler fra Italien. Han vil ud fra dine ønsker samt årstidens sæsoner, give dine gæster en totaloplevelse hvor dufte, smage og anretning går op i en højere enhed. Der er både faste menuer med henholdsvis 7, 10 og 14 serveringer samt mulighed for at skræddersy en madoplevelse til et større event.

Undervejs i opstarten af virksomheden har Jonas været i tæt kontakt med Jørgen Fuglsang Bruun hos Business Kolding.

“Det har været rart at have en at sparre med, også selv om det nogle gange bare var et hurtigt spørgsmål i telefonen.”

Jonas Henriksen, Maade

- Det har været rart at have en at sparre med, også selv om det nogle gange bare var et hurtigt spørgsmål i telefonen, fortæller Jonas. Jeg fik også hjælp til at søge en investering i StartupBoost, og blev faktisk også godkendt til en investering på 100.000 kr. Der var dog nogle forhold der ændrede sig undervejs, så jeg takkede nej.

Jonas startede virksomheden hjemme i det private køkken, så han var hurtigt klar over, at han skulle ud og finde et egnet lokale. Her kunne Jørgen sætte ham i kontakt med Arena Syd i Vamdrup, der gerne ville leje deres køkkenfaciliteter ud.

Lige nu løber virksomheden rundt, men drømmen er at skalere på sigt, og måske også få en eller to ansatte.

Har du brug for sparring eller ønsker en investering, kontakt Jørgen

jfb@businesskolding.dk
Erhvervskonsulent