Jakodan har specialiseret sig i at designe emballage til mindre firmaer og gør det muligt for små butikker at give en standardemballage et personligt præg.

30. marts 2023

En brun papirkuvert fremstillet af græs, lyserøde papkasser, og gavebånd der matcher årets modefarver. Det er blot nogle af de emballagevarer på lageret hos Jakodan som siger en hel del om hvorfor virksomheden har haft vækst i 20 år.

Hos Jakodan har de gjort en dyd ud af at lytte til kunderne. Direktør Nina Jørgensen elsker Excel-ark hvor hun samler alle kundernes ønsker. På et tidspunkt kan hun se at flere har ud­trykt ønske om lyserøde kasser, og hun designer en kasse og får den sat i produktion. Nu fylder både den lyserøde og den lyseblå kasse pænt på lageret som styres af Jakob Schmidt, medejer og Ninas mand.

Hun lytter også til medarbejderne på kontoret som hun kalder kolleger. De holder øje med modefarverne lige som Nina hol­der øje med trendspottere.

- Det handler om at være god til at lytte til kunden og fornemme hvad der rører sig i markedet for at designe det rette produkt, siger Direktør Nina Jørgensen om én af de væsentligste grunde til, at Jakodan årligt har haft en vækst på 18-20 procent.

Vækst stak af under corona
Da corona kom, stak væksten helt af. Nina Jørgensen og Jakob Schmidt havde ellers valgt at sende alle medarbejdere hjem, men efter 14 dage måtte de kalde dem tilbage. Alle webshops skulle have mere emballage. Omsætningen blev næsten fordoblet fra 2019-2021.

Ægteparret begyndte som selvstændige med salg af boble-kuverter og brune papkasser. I 2005 var webhandlen i gang, og Jakodan fik selv lavet en webshop hvor alle varer lå, og det gik pludselig stærkt da de som nogle af de allerførste i Dan­mark satte forsendelsesposer i plast til salg.

I de senere år har Nina Jørgensen holdt et vågent øje med den grønne omstilling. Ud over posen fremstillet af træ og græs er der bl.a. også en forsendelsespose hvor plast er erstattet af sukkerrør.

Læs mere om hvad der mere ligger bag succesen og flere andre gode historier i magasinet Vækst, der netop nu er på vej ud til alle virksomheder i Kolding Kommune.

FAKTA OM JAKODAN
  • Etableret i 2002 af Jakob Schmidt og Nina Jør­gensen der stadig var i lære som kontorelev.
  • Er flyttet hvert femte år. I 2020 rykket ind på Essen 31 hvor der er bygget et nyt lager.
  • Årlig vækst på 18-20 procent
  • Omsætning 2019: 26 mio. kr. Omsætning 2021: 47 mio. kr.
  • 11 ansatte