Kolding har en lang og stolt tradition som kaffeby, men også chokoladen har en mangeårig historie i byen. Og det samme har det gode brød. Passionen for de gode råvarer og det gode håndværk har drevet mange virksomheder både den gang og i dag. I det hele taget har vi en lang række små og store producenter af fødevarer, og du vil kunne møde nogle af dem i de kommende numre af vores nyhedsbrev.

28. april 2023

Mikrobageriet Beanster Baker blev startet under covid-19 pandemien af iværksætteren Benjamin Wolters i Bjert Gammel Brugs i Sdr. Bjert. Her bruges en del af tiden på at nørde detaljerne i hvordan man bager det perfekte surdejsbrød, så man får et frisk velduftende surdejsbrød med en sprød skorpe og en saftig krumme.

Benjamin er udlært kok, men har arbejdet med at bage på fuld tid de seneste 10 år, han ved hvad han taler om, og har da også undervist mange andre kokke og bagere i at lave det perfekte surdejsbrød. Bageren i Sdr. Bjert har næsten 20.000 følgere på Instagram, og kunderne kommer langvejs fra for at købe hans brød eller deltage i bagekurser.

Det tager næsten tre døgn at bage et surdejsbrød. Det gode ved surdejen er at 70-80 procent stivelse bliver nedbrudt. Det indeholder naturlige mælke- og eddikesyrer der er med til at holde tarmen sund. De naturlige sukkerarter giver brødet en blank og gylden overflade – og så dufter det bare anderledes.