Det kan være, at du har planer om at investere i ny grøn teknologi eller udvikling af nye grønne produkter. Måske din virksomhed allerede er underlagt EU’s direktiver, eller måske har du allerede fået det første opkald fra en af dine større kunder, der spørger ind til jeres Co2 regnskab eller ESG-nøgletal?

15. december 2023
Niels-Arne Lauridsen og Tanja Marek

For et par år siden var der ikke mange, der talte om ESG, mens det i dag bruges flittigt i mange virksomheder, i medierne, på uddannelsesintuitionerne, og er dermed ved at blive en integreret del af virksomhedens strategiarbejde. Men hvad er det ESG egentlig?

Hvad er ESG?
ESG er en måde at strukturere arbejdet med bæredygtighed på, og bliver mere og mere udbredt i både danske og internationale virksomheder. ESG står for Environment, Social og Governance, og dækker over hhv. miljø- og klimamæssige forhold, sociale forhold samt ledelsesmæssige forhold. ESG-nøgletal beskriver din virksomheds bæredygtighedsindsats via en række ikke-finansielle indikatorer eksempelvis din virksomheds CO2-udledning, vandforbrug eller arbejdsulykker.

Uanset så er den grønne omstilling i stigende grad Licence to operate for mange virksomheder, og selvom det til tider kan virke uoverskueligt, så er der heldigvis masse af hjælp af hente.

På den anden side af nytåret står Business Kolding Go Green klar med en række nye aktiviteter, der taler direkte ind i den grønne omstilling herunder virksomhedsbesøg, netværks arrangementer samt informationsmøder

Hvad er Business Koldings Go Green?
Go Green er netværket for medlemmer i Foreningen Business Kolding, som gerne vil sætte fokus på grøn omstilling, FN’s verdensmål, bæredygtighed mm. i deres virksomhed. Målet med Go Green-netværket er, at løfte viden- og kompetenceniveauet hos lokale virksomheder og bidrage til, at erhvervslivet i Kolding kommune kommer i førertrøjen på den grønne omstilling. Der er mere end 250 medlemsvirksomheder i Go Green netværket.

I Den Grønne Palette er vi klar med de første 5 infomøder i 2024, hvor du bl.a. kan høre mere om bæredygtighedsrapporter, ESG-nøgle, producent- og emballageansvar, ansvarligt indkøb samt Ecodesign-direktivet.

I 2023 blev et nyt fagligt ESG-netværk etableret, som henvender sig til medarbejdere i virksomheder som arbejder fuldtid med bæredygtighed, ESG, grøn omstilling etc. og ønsker sparring i lokalt netværk. ESG- netværket er et fortroligt rum, hvor der kan udveksles erfaringer, udfordringer og findes løsninger i fællesskab.

“ESG Netværket giver god værdi, fordi virksomheder i fremtiden skal rapportere ESG data.”

Pernille Damgaard, Lowenco

- ESG Netværket giver god værdi, fordi virksomheder i fremtiden skal rapportere ESG data, fortæller Pernille Damgaard, der er ESG & Quality Manager hos LOWENCO. Hun er med i ESG Netværket. Afhængig af virksomhedens størrelse har nogen en mere presserende opgave end andre, i forhold til at skulle levere ESG regnskab, i lighed med finansielt regnskab. Alle skal altså i samme retning, dog med lidt forskellig tidshorisont.

- I den europæiske rapporteringsskabelon for ESG (CSRD) er der knap 1200 datapunkter, så det giver i den grad god mening at vidensdele og idéudveksle, om hvordan vi når godt i mål, fortsætter Pernille. Det er også via netværket, at vi bliver opmærksomme på ESG projekter, eksempelvis sponsoreret af Industriens fond, der skubber yderligere i positiv retning.

Det er netværkets medlemmer der definerer, hvilke temaer der skal fokuseres på. Det sikrer størst sammenhæng med de udfordringer, der fylder i virksomhedernes ESG-agenda. Der er pt. 12 virksomheder i ESG netværket som mødes 6 gange årligt.

Medlemmer af ESG-netværket