Det krævede mod, da Simon Nicolaisen tilbage i 2020 tog et sats og valgte at gå selvstændig som bådmekaniker. Selv peger han på vigtig hjælp fra sit netværk som en af de vigtigste faktorer for, at han i dag er selvkørende.
19. december 2025
Henrik Nordstrøm Holm
Et par både er hejst i vejret og holdes svævende af de massive lifte, som står solidt plantet på gulvet i den tidligere stålhal i Binderup syd for Kolding. Indehaver Simon Nicolaisen har sat en kop kaffe over, og som udgangspunkt er der kun ham selv til at drikke den varme drik på værkstedet, for den uddannede automekaniker er selvkørende i sin virksomhed Jysk Marine Service.
Selvkørende på den måde, at han i dag har en forretning, han lever af, og at han kun er sig selv til at reparere de hundredvis af både, der især skal forbi hans værksted i foråret og efteråret – nær sæsonens henholdsvis start og slutning.
“Det var da lidt angstprovokerende, da jeg første gang stod herude alene og skulle i gang med at reparere både. Jeg vidste, at jeg havde et fint økonomisk grundlag at gøre det på, men jeg vidste jo ikke, om forretningen ville holde.”
Simon Nicolaisen, Indehaver af Jysk Marine Service.
Det betyder, at arbejdsdagene i de perioder kan være lange, fordi kunderne vil have bådene søsat eller gjort klar til vinteropbevaring. Sommerferien for iværksætteren er begrænset, og vintermånederne med bundmaling og klargøring i al slags vejr kan være tunge opgaver. Til gengæld er glæden ved faget intakt:
"Jeg har gjort min hobby til mit arbejde, og jeg elsker det virkelig," siger Simon Nicolaisen, mens han viser rundt i den knap 500 kvadratmeter store hal.
Fra Thulebasen til Binderup
Simon Nicolaisen er egentlig uddannet automekaniker og har stadig en stor passion for biler, men han blev hurtigt klar over, at markedet med autoværksteder er temmelig svært at komme ind på. I stedet valgte han en niche i både med påhængsmotorer, fordi der i landsdelen er et stort kundegrundlag.
"Men det var da lidt angstprovokerende, da jeg første gang stod herude alene og skulle i gang med at reparere både. Jeg vidste, at jeg havde et fint økonomisk grundlag at gøre det på, men jeg vidste jo ikke, om forretningen ville holde," siger bådmekanikeren.
Selv om Simon Nicolaisen er færdigudlært hos Vamdrup Biler, har han også været på Thulebasen i Grønland for at arbejde som mekaniker, og det var her, han lagde det økonomiske fundament for at stifte Jysk Marine Service.
"Men at have en fornuftig startkapital var én ting. Noget andet var at satse på og opbygge et netværk, jeg kunne bruge til at finde kunder og forretningspartnere," forklarer han.

Nedlukning og opsigelse
Interessen for at reparere både, især dem med påhængsmotorer, opstod lokalt, for Simon Nicolaisen hjalp kort før, han gik selvstændig, til hos det lokale marieneværksted Kolding Marine Service, der lå i Sdr. Bjert, men som i dag er lukket.
"Egentlig var mine planer, at jeg ville forsøge at købe den forretning, men vi kunne ikke helt lande en aftale. Så jeg valgte at sige op og gå selvstændig. Men få dage efter, at jeg havde sagt op, ramte corona-nedlukningen, og så stod jeg der med en kæmpe satsning, som jeg ikke vidste, om kunne holde."
Hvad der startede som en krise for store dele af erhvervslivet, skulle dog vise sig at give en god start for Jysk Marine Service.
"I takt med de omfattende nedlukninger af landet valgte mange danskere at skrue op for interessen i deres gamle fritidsinteresser, og her var både populære. Det gav faktisk et kæmpeskub til min forretning, hvilket gav mig en langt bedre start, end jeg havde kunnet håbe på," siger Simon Nicolaisen.
Et stærkt netværk
I dag laver mekanikeren alt fra klassiske motorreparationer og montering af udstyr til og kommissionssalg af både. Kunderne er primært lokale fra Trekantområdet – mange blandt andet fra Strib og Skærbæk – og en stor del kommer via relationer.
"Værkstedsdelen er 100 procent netværk. Jeg har også rigtig mange kunder blandt medlemmer af Business Kolding, og derfor prioriterer jeg også at være en del af de netværk, som åbner sig herigennem. Det gør også, at det ikke er så svært at stå alene i sin virksomhed, for jeg har altid nogle i netværket, som kan hjælpe mig," fortæller han.
En god balance
Selv om opgavemængden sagtens kunne vokse på værkstedet i Binderup, og selv om Simon Nicolaisen godt kunne leje en større del af den lagerhal, hvor han i dag opbevarer kundebåde, har han fundet en god balance mellem arbejde og fritid.
"Det er helt bevidst, at jeg eksempelvis ikke reklamerer helt vildt. Jeg vil da gerne udvide mit kommissionssalg lidt mere, men jeg er kun mig selv, og der er rigeligt med opgaver. Det her er en lille ydmyg kiosk, og jeg er heldigvis nået til et punkt, hvor jeg godt kan selektere lidt i opgaverne."
