Uanset om man sælger kaffebønner, stillads eller driver en stor svømmehal kan der være behov for at sætte sig ind i ESG. Tre forskellige virksomheder fremhæver særligt netværk og opfordrer andre til at deltage.

15. december 2025
Henrik Nordstrøm Holm

I sidste uge af november var et hold af forskellige virksomheder igen samlet om Business Koldings ESG Fundament, et forløb bestående af både rådgivning og netværk til alle med ansvar for ESG.

Uanset om man sælger kaffe, udlejer stilladser eller driver en svømmehal, fylder ESG mere og mere i hverdagen.

Krav fra kunder, samarbejdspartnere og myndigheder betyder, at flere virksomheder har brug for både struktur og overblik. Det er omdrejningspunktet for Business Koldings ESG Fundament – et forløb, der kombinerer rådgivning og netværk.

Tre deltagere fra vidt forskellige virksomheder peger samstemmende på, at forløbet har været afgørende for at komme videre fra ambition til konkret handling.

Hos Jumbo Stillads har ESG-arbejdet især handlet om at få styr på rapporteringen. Ifølge Mikkel S. Jørgensen, der er ansvarlig for både ESG og IT i virksomheden,er det ikke nok blot at kende sine tal.

”Vi er blevet skarpere på, hvad vi skal rapportere på i forhold til udledning. Det er en kæmpe gave at få styr på det,” siger han.

Forløbet har blandt andet givet virksomheden en fast skabelon og en fælles standard, som gør arbejdet mere overskueligt.

”Det er godt at vide, hvor meget man udleder (af emissioner), men hvis man ikke ved, hvordan man fortæller om det, så hjælper det ikke så meget,” siger han og tilføjer, at arbejdet med data stadig er i gang.

 

“Vi oplevede for nylig, at en kunde stillede krav om leverandørkodeks. Det kan alle blive mødt af.”

Birte Muhs, ESG-ansvarlig hos Akturum.

Fra bar bund

Hos Kaiser Kaffe begyndte ESG-arbejdet helt fra nul. Indehaver og direktør Rikke Buhl Kaiser Nielsen oplever dog, at virksomheden på kort tid har rykket sig markant.

”Vi startede helt på bar bund, og nu ved vi helt konkret, hvor vi skal gribe ind,” siger hun.

Forløbet har ikke kun givet viden, men også ændret måden, virksomheden tænker på.

”Vi har fået vendt hele virksomheden og vores tankegang. Der er stadig meget at arbejde videre med, men nu ved vi, hvad tingene betyder,” siger hun.

Birte Muhs er ESG-ansvarlig hos Akturum, som bl.a. driver Slotssøbadet i Kolding. Foto: Henrik Nordstrøm Holm

Fra uoverskueligt til muligt

For Birte Muhs fra Slotssøbadets Fond/Akturum har ESG været på dagsordenen længe, men uden at komme helt i mål.

”Vi har taget tilløb mange gange. Det er faktisk først med det her forløb, at vi kommer i mål,” siger hun.

Tidligere oplevede hun ESG som uoverskueligt, men fælles rammer og faste deadlines har gjort en forskel. Ambitionen er nu at udarbejde virksomhedens første ESG-rapport i begyndelsen af det nye år. Samtidig peger hun på, at kravene kan komme pludseligt.

”Vi oplevede for nylig, at en kunde stillede krav om leverandørkodeks. Det kan alle blive mødt af, og derfor er det rigtig godt at være være blevet klædt grundigt på gennem der her forløb” siger hun.

Netværket som løftestang

På tværs af virksomhederne bliver ESG-netværket fremhævet som en central styrke. Muligheden for at stille spørgsmål, lytte til andres udfordringer og spejle sig i forskellige brancher har givet både tryghed og inspiration.

Som Mikkel S. Jørgensen fra Jumbo Stillads udtrykker det:

”Det er blandt andet rigtig fedt at have den her Q&A og lytte til de andres spørgsmål. Man får næsten altid noget nyt med, også selv om virksomheder på tværs er meget forskellige”

Rikke Buhl Kaiser Nielsen fra Kaiser Kaffe beskriver forløbet som lærerigt og som vigtig løftestang til hende, da hun tager ansvaret for ESG selv. Foto: Henrik Nordstrøm Holm

Har du eller din virksomhed brug for ESG-hjælp? Så se mere her: