Novasol og Kolding Turistforening præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Turisme Virksomhed 2017.

23. januar 2018

Vinderen kåres onsdag 21. februar 2018, hvor Business Kolding og Kolding Turistforening inviterer til Awardshow 2018 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

Tobbers

Ægteparret Torben og Charlotte Pipenbring står bag det nyskabende koncept, der giver dagligstue stemningen videre til Koldings turister.

Charlotte har en kandidatgrad i designledelse, og Torben er kok. Sammen har de brugt deres færdigheder til at skabe det, som ikke var i Kolding i forvejen, og som der var et marked for. Tobbers består af to koncepter under samme navn – en kaffebar og en madbar.

Her kan turisterne trække sig tilbage, og lade børnene slappe af. Menukortet byder også på spændende og velsmagende retter, - til særdeles billige priser, hvilket gør at forældrene sagtens kan lade børnene vælge frit uden af det ryster budgettet. Det er også årsagen til at turisterne besøger Tobbers flere gange under deres ophold i Kolding.

Også Koldings studerende og erhvervsdrivende har taget konceptet til sig, og der laves både projektarbejde og business ved sofabordene i cafeen.

“Tobbers er nemlig indbegrebet af dansk hygge.”

Tobbers er blevet en oase i Kolding, som også holder faste arrangementer som ”kaffe-kvis”, fredagsbar og banko. De tilbyder et internationalt fusionskøkken, som inspireres af de ansatte, der kommer fra både Costa Rica, Slovakiet og Lithauen.

Der er i cafeen også spil til alle aldersgrupper, og så toppes den varme chokolade med små skumfiduser.

Besøg virksomheden på Tobbers og læs om nomineringen på Ugeavisen.

Harteværket

Attraktionen har taget et kvantespring fra gammeldags Vandkraftværk til oplevelsescenter.

Det er et sted, hvor der er ro. Man kan gå en tur på den nye 15 km lange Hartesløjfe, eller stoppe op undervejs og nyde naturen og overnatte i shelter.

Ved Ferup Sø startede hele historien med dæmningen, hvor kanalerne ind til værket blev gravet ved håndkraft. En trækfærge over vandet er blevet det helt store trækplaster, og i weekenderne er der ofte kø for at komme over. Der er også mange, der tager cyklen ud til Ferup Sø, hvor de følger troldhedestien inde fra byen.

Harteværket har også bygget en udendørs vandlegeplads, hvor børn og barnlige sjæle kan flytte rundt på vand ved hjælp af håndtag og drejeaksler, og samtidig blive klogere på tyngdekraften.

“Missionen er at blive Koldings mest besøgte åndehul, hvor man træder ind i en anden verden og glemmer byens travlhed.”

Værket producerer stadig strøm for 300-400.000 kr. om året, hvilket svarer til 1 procent af det samlede elforbrug i Kolding.

Harteværket har frem til sommerferien åbent i alle weekender og helligdage - Som noget nyt holder Harteværket i år åbent alle dage i sommerferien mod sidste år kun 4 dage om ugen. Alligevel trak det sidste år 6.500 besøgende.

Besøg virksomheden på Harteværket og læs om nomineringen på Ugeavisen.

Koldinghus

Koldinghus står over for sin største satsning nogensinde. I år har det gamle Kongeslot 750 års jubilæum og er vært for udstillingen Magtens Smykker.

Jubilæumsudstillingen viser diademer og smykker fra Europas kongehuse fra perioden 1268 til i dag. De sidste 4 år har de arbejdet benhårdt for at skaffe penge til det store jubilæumsår, og opbakning fra fonde og det lokale erhvervsliv er nu i hus.

Ifølge den seneste ABS analyse, der undersøger Attraktioners betydning for samfundet, har Koldinghus i 2016 påvirket det omkringliggende samfund med en turistmæssig omsætning på 20,7 mio. kr., og af de turister, der besøger Koldinghus, kommer 36 procent til Kolding alene på grund af museet. Analysen viser også, at 51 procent af slottets gæster også besøger Kolding by, når de alligevel er her.

“Målet er at skaffe endnu flere turister til Kolding.”

Slottet har altså en stor andel i tiltrækningen af turister, og de seneste udstillinger, heraf Prins Henriks jadesamling tiltrak sidste år godt 134.000 gæster.

Den gamle kongeborg danner i jubilæumsåret også rammen om forestillingen ”Murernes minder”, hvor borgerne kan få en ekstraordinær oplevelse af slottets dramatiske historie. Her genfortælles historien med musik og lys på slottets murer i samarbejde med Sønderjyllands Symfoniorkester, mens Det Kongelige Teaters Opera giver fortællingen liv og sjæl.

Besøg virksomheden på Koldinghus og læs om nomineringen på Ugeavisen.