I september 2020 kunne Vamdrup-virksomheden Agile Automotive præsentere sin første gadegodkendte racerbil Agile SCX – udviklet og produceret i Danmark. En smart – og hurtig – lille sag bygget på Formel 1-teknologi med 300 hk, en vægt på blot 580 kg., og så kører den fra 0-100 km./t. på blot 3 sek.

1. september 2021

Tilbage i 2014 indledte Tim M. Hansen og Bo Ørbjerg et samarbejde med to ingeniørstuderende fra DTU og firmaet House of Composites (ejet af Tim M. Hansen), der i forvejen leverer kulfiberkomponenter til motorsporten, bl.a. Le Mans og Formel 1. Som start ville de skabe et nyt kulfiberchassis, men i takt med at projektet tog form, voksede idéen om at opbygge et nyt, dansk bilmærke.

Faktisk kan man godt snakke om en idé der løb løbsk. Tim M. Hansen, der er uddannet ingeniør, var – og er – vanvittigt passioneret, og kan da også selv synes, det er lidt tosset at bygge en dansk bil. Bilen er lidt som et kunstværk, den bliver nok aldrig helt færdig.

Tim M. Hansen fra Agile Automotive præsentere sin første gadegodkendte racerbil Agile SCX

De første fire biler er solgt, og forleden havde Christina Beatrice Honoré, der er Head of Sales and Marketing, selv muligheden for at levere en bil til en kunde.

- Det var vildt fedt at levere bilen, fortæller Christina. Det betyder rigtig meget for kunderne, at de har købt bil nr. 1, 2, 3 og 4. Agile SCX er helt sikkert til bilentusiaster, ja den kan vel bedst beskrives som legetøj for voksne mænd.

“De få sommerdage og en god køretur kan helt sikkert godt opveje de mange regnvejrsdage”

Christina Beatrice Honoré, Agile Automotive

- Bilen vil nok mest blive brugt som Track-Day bil, altså til banekørsel, men er også en sommerbil til gadekørsel. De få sommerdage og en god køretur kan helt sikkert godt opveje de mange regnvejrsdage, siger Christina smilende.

Siden starten er Bo Ørberg trådt ud af virksomheden, og der er kommet nye kræfter til. Der er i dag 6 ansatte, og Agile Automotive er nu klar til at gå fra at være en udviklingsvirksomhed til kommerciel virksomhed. De vil gerne skalere virksomheden, så der bliver bygget 6 biler i år, 12 biler til næste år og 25 biler pr. år på sigt.

- Vi ved godt, at det danske marked er begrænset, så vi kigger selvfølgelig også mod udlandet, fortæller Christina. Det bliver dog aldrig ren produktion, da hver bil er håndbygget af kulfiberdele.

Er bilen noget for dig, kan den købes fra 500.00 ekskl. moms og danske afgifter – dertil kommer så diverse ekstra udstyr. Virksomheden holder af og til arrangementer på baner i Sverige og på Padborg Park, hvor mulige kunder har mulighed for at prøvekøre bilen på en bane, lige som der også er racerkørere til stede, som man kan få en køreoplevelse med.