Lørdag blev Christiansfeld udpeget som verdenskulturarv. Det skete på UNESCO komiteens møde i Bonn. Dermed har Danmark nu 6 steder på den attraktive verdensarvsliste.

”Christiansfeld er nu blevet et verdensnavn. Kvalitetsstemplet er sat på vores unikke Brødremenigheds by. Rigtig mange mennesker har en aktie i, at det er lykkes. Men når det kan ske, så er det jo reelt, fordi vores daværende konge Christian d. 7. gav lov til, at Brødremenigheden måtte opføre den unikke bymidte. Det blev starten på det, som nu er verdenskulturarv. Jeg ser frem til, at både turister og resten af Danmark vil få øjnene op, for det helt særlige der er i Christiansfeld,” siger Jørn Pedersen, borgmester, Kolding Kommune.

Udpegning af verdensarvssteder er baseret på UNESCO’s verdensarvskonvention. Den har til formål at bevare verdens enestående natur- og kulturarv for kommende generationer.

Christiansfeld er optaget på listen som en idealby, der gennem sin helt særlige byplan og unikke arkitektur vidner om Brødrekirkens forståelse af et samfund bygget på en kristen baggrund.

Samtidig var Christiansfeld ved sin grundlæggelse i 1773 en fristad, der som den eneste by i Danmark havde religionsfrihed.

Præst i Brødremenigheden i Christiansfeld, Jørgen Bøytler glæder sig over, at Christiansfeld er kommet med på verdensarvslisten.

”Jeg er både glad og tilfreds over, at noget, der har involveret så mange mennesker, endelig har båret frugt. Det her vil give større mulighed for aktiviteter i byen, der vil potentielt være flere kunder til butikkerne, og så vil det formentlig give Christiansfeld et ordentligt skub fremad. Det sætter også Brødremenigheden på landkortet, folk vil få øjnene op for, at Christiansfeld er mere end honningkager. Hvis der kommer flere medlemmer, vil det kun være glædeligt, men det er ikke et mål i sig selv. Det er vigtigt for os, at kirken er for alle, også dem der ikke er medlem,” siger han.

Andre nyheder

Flot pris til Koldingvirksomhed

Beckhoff Automation ApS har netop vundet prisen German Company of the Year 2019. Samtidig har de taget første spadestik til et nyt domicil på 1500 m2, der bliver teknologisk velforsynet med deres egne produkter – og dermed kommer til at fungere som et levende showroom for kunderne.

Et liv med salg, marketing og kommunikation

Når man sidder og snakker med Thomas Hjortshøj, beboer i Pakhuset, får man hurtigt det indtryk, at dét man ikke kan – det kan man lære. I hvert fald har han prøvet rigtig meget – og de seneste 20 år som selvstændig.