I Koldinghus historiske rammer blev 76 virksomheder i fredags hyldet for at gå forrest i at løse nogle af samfundets store udfordringer som at sikre den nødvendige arbejdskraft, et mangfoldigt arbejdsmarked og et større fokus på at forebygge sygemeldinger.

26. januar 2024
Kolding Kommune

Det var en stor dag for flere virksomheder i Kolding Kommune, som alle havde modtaget prisen SammenomJOB 2024. Ved en fælles fejring blev alle virksomhederne hyldet for deres særlige indsats med at sikre den nødvendige arbejdskraft, et mangfoldigt arbejdsmarked og indsatsen for at forebygge sygemeldinger. Også opkvalificering og indsatser for at tiltrække unge til erhvervsuddannelserne har været vigtig for virksomhederne. Udover hyldesten havde flere af virksomhederne tid til at netværke, dele erfaringer og få øje for nye fremtidige samarbejdspartnere til den fremadrettede indsats.

“Alle 76 virksomheder fortjener en stor hyldest for deres vigtige indsats, men det vigtige er, at SammenomJOB bliver mere end et diplom på væggen.”

Villy Søvndal, Kolding Kommune

- Alle 76 virksomheder fortjener en stor hyldest for deres vigtige indsats, men det vigtige er, at SammenomJOB bliver mere end et diplom på væggen. Virksomhederne efterspørger viden og inspiration til, hvordan de kan gøre mere. Derfor holder vi fire arrangementer i år, hvor vi inviterer virksomhederne til at dele erfaringer, så endnu flere kan hjælpes i gang med at tage et vigtigt samfundsansvar, fortæller udvalgsformand for Social og Arbejdsmarked Villy Søvndal.

At få flere og flere virksomheder til at tage et socialt- og samfundsmæssigt ansvar er vigtigt. Men for Kenneth Lund, direktør for Tricon Electrics, er det medarbejderne i virksomheden, der gør forskellen i dagligdagen, og som derfor også fortjener at blive hyldet. Det er på grund af dem, at virksomhederne i Kolding kan hjælpe mennesker i arbejde, tiltrække unge til erhvervsuddannelserne og udvikle og opkvalificere medarbejdernes kompetencer.

- SammenomJOB er vigtig, fordi det er med til at anerkende de mange medarbejdere, der går et ekstra skridt. Når vi i Tricon f.eks. tager mennesker ind med forskellige udfordringer, så er det medarbejderne, der skal forklare opgaverne flere gange og være lidt ekstra rummelige. Uden dem ville det ikke lykkes, fortæller Kenneth Lund.

Fakta om prisen SammenomJOB

SammenomJOB blev første gang uddelt sidste år, hvor 20 ud af 23 indstillede virksomheder modtog prisen. I år blev 79 virksomheder indstillet til prisen, hvoraf juryen vurderede, at 76 virksomheder opfyldte kriterierne for at modtage prisen. For at modtage prisen skal 3 ud af 5 kriterier være opfyldt:

• Job til borgere fra kanten af arbejdsmarkedet
  • Fastholdelse og forebyggelse af sygemeldinger
  • Job til flygtninge og indvandrere
  • Opkvalificering og kompetenceløft
  • Flere unge i erhvervsuddannelse