Virksomheden Woitech har, indtil for ganske nylig, været en del af det lille industriområde i Skartved, tæt på landsbyen Sdr. Bjert. Virksomheden og efterspørgslen på deres specialfremstillede produkter er dog vokset støt, og de er nu at finde i nye og større lokaler på Ambolten i Kolding Syd. Ejerleder Anders Woitowitz, der er uddannet smed og sidenhen maskinmester, etablerede Woitech med fokus på at blive en professionel maskinleverandør med speciale indenfor fødevarebranchen, som netop er en erhvervsmæssig styrkeposition i Kolding kommune.

5. april 2024
Martin Porsborg Hemrich

Fra lønmodtager til selvstændig
Anders Woitowitz blev uddannet smed for næsten 20 år siden og slog sine folder hos den lokale virksomhed TRESU. Sidenhen blev det til en uddannelse som maskinmester i Fredericia og igen stod TRESU klar med et spændende job. Et job Anders var glad for, men samtidig var der også noget, der trak i en anden retning.

“Jeg har ikke altid vidst, hvilken retning jeg ville gå som selvstændig, men jeg har været motiveret af ideen om at have min egen virksomhed.”

Anders Woitowitz, Woitech

I 2020 – midt under Corona epidemien – kom tidspunktet som Anders længe havde gået og skubbet foran sig; han skulle gå selvstændigt på fuldtid. Han har altid vidst, at det var den vej han skulle, da han altid har haft mange forskellige projekter i støbeskeen. Med et godt job som projektleder, arbejdede han på drømmen og de selvstændige projekter i fritiden.

- Jeg har ikke altid vidst, hvilken retning jeg ville gå som selvstændig, men jeg har været motiveret af ideen om at have min egen virksomhed, fortæller Anders. Jeg startede med at lave plankeborde og sidenhen terrasser, balkoner og lignende i rustfrit stål. Det blev ensartet og kedeligt, og jeg tabte interessen for at lave de samme projekter igen og igen. Og så var salg til private heller ikke så spændende som salg til virksomheder. Efter lidt tid i tænkeboks kom jeg frem til ideerne, i den virksomhed jeg har lavet i dag.

Svær start
Ligesom så mange andre selvstændige, så havde Anders en svær start med mange udfordringer. Han havde produkterne og ideerne til optimeringer og løsninger, men manglede kunderne. Det første stykke tid var det svært at knække koden til, hvordan Anders og Woitech skulle få en fod inden på markedet.

“Showcases, tests ved virksomheder, en hulens masse kaffemøder og et stort netværk. Det har været helt afgørende for at kunne få Woitechs produkter ud i markedet.”

Anders Woitowitz, Woitech

- Showcases, tests ved virksomheder, en hulens masse kaffemøder og et stort netværk. Det har været helt afgørende for at kunne få Woitechs produkter ud i markedet, forklarer Anders. Kvaliteten på de produkter vi tilbyder er helt i top, og det har vi altid selv vidst. Ligesom vi også tilbyder service på samtlige af vores produkter i hele produktets levetid. Men at få potentielle kunder til at bemærke det og starte et samarbejde har krævet en del fodarbejde.

Anders fik foden ind på markedet og har nu en lang række faste kunder, som blandt andet Danish Crown, Jarvis og andre fødevareproducenter. Og Woitech er gået fra at være en enkeltmandsvirksomhed i en garage til at være en international leverandør med flere ansatte – og når der er ekstra travlt i virksomheden, har Woitech også en del freelancere tilknyttet, som kan bookes ind til specifikke bygge- og samleopgaver.

En af Woitechs maskiner.

Woitech – fremtidssikrende maskinløsninger
I Woitech laver Anders og hans medarbejdere forskellige maskinløsninger, primært til fødevareindustrien, som skal være med til at optimere og effektivisere virksomhedens arbejde. De arbejder ud fra at teknologi og teknisk viden er fremtiden i branchen. Og findes der ikke en maskinløsning der passer til den enkelte kundes behov, så kan Woitech med stor sandsynlighed hjælpe med at finde en løsning. Anders er nemlig altid nysgerrig på at hjælpe med alternativer, der kan hjælpe virksomhederne med at effektivisere:

“Vi har mere end et årtis erfaring med at levere komplekse løsninger, som opfylder vores kunders behov til efterfølgende at servicere vores kunder, så de opnår maksimal oppetid...”

Anders Woitowitz, Woitech

- Vi har mere end et årtis erfaring med at levere komplekse løsninger, som opfylder vores kunders behov til efterfølgende at servicere vores kunder så de opnår maksimal oppetid på deres linjer.
Vores erfaring favner bredt, og vi agter at dygtiggøre os hver eneste dag. Woitech er hele tiden med på nye trends på tværs af brancher, og vi er alle enormt nysgerrige på fremtidens teknologi.

Anders og Woitech deltager hvert år på en lang række messer i ind og udland, ligesom de har distributører af deres produkter i Spanien, Portugal og Polen.

Privat bor Anders i Sdr. Bjert med hans kæreste Ida og deres to børn.