Til daglig lever Ronald Hofman af at sælge sikkerhedsmaterialer i en større virksomhed i Odense, men nu har han åbnet eget galleri i Kolding, og udlever dermed drømmen om at sælge kunst, der passer til mennesket – og ikke til sofaen.

24. november 2022

Ronald Hofman har altid tegnet som barn, og var rigtig god til det, men i teenagetiden blev det lagt på hylden. Senere er han dog begyndt at male, og har taget mange kurser ved anerkendte kunstnere.

Efter en hård barndom i Holland, hvor han har arbejdet siden han var 12-13 år, og senere ramte en skilsmisse, kom den nu 55-årige Ronald Hofman til Danmark i 2004. Han har i mange år arbejdet med at opbygge salget i flere store virksomheder i bl.a. Benelux-landene, og nu Danmark hvor han arbejder med internationalt salg. Med en 4-dages arbejdsuge, er der nu luft til at åbne det galleri, han i flere år har haft tanker om.

- Jeg har valgt at kalde galleriet SPACE, og det var det første der kom til mig, da jeg skulle finde et navn, forklarer Ronald Hofman. Space er et univers, et rum. Space kan være en stor eller en lille plads. For kunstneren er space din arbejdsplads. I galleri SPACE er her plads til at opleve kunsten. Det er mit SPACE.

“Jeg har valgt at kalde galleriet SPACE, og det var det første der kom til mig, da jeg skulle finde et navn”

Ronald Hofman, SPACE

Tankerne om et galleri startede allerede i 2019. Ronald vil gerne ændre danskernes holdning til kunst. Kunst skal passe til mennesket – og ikke til sofaen. Det skal heller ikke nødvendigvis passe sammen.

- Jeg samler selv på kunst, og ser det både som en investering og en opsparing, fortæller Ronald. God kunst er en god investering. Mange, og især de yngre, starter med at købe kunstplakater, men sælger dem igen og bruger penge på rigtige værker. Jeg vil også gerne have de unge ind i galleriet, dem som har råd til at bruge 5-10.000 kr. på kunst, som de så kan sælge dyrere efter noget tid og på denne måde bygge deres egne samling op.

Galleriet i Olaf Ryes Gade, skal være et galleri, hvor kunderne gerne kommer langvejs fra.

Ronald arbejder med danske og internationale anerkendte kunstnere, men kigger også efter de unge up-coming talenter, som han gerne vil have ind i sit galleri.

“Jeg samler selv på kunst, og ser det både som en investering og en opsparing”

Ronald Hofman , SPACE

- Der skal være noget forskelligt at komme efter, forklarer Ronald, der i mange år har haft en god kontakt til mange kunstnere, og derfor også kan lave skiftende udstillinger. Jeg tager kun kunst ind, som jeg selv kan lide, for så er det også mere naturligt at sælge det til kunderne. Jeg vil rigtig gerne hjælpe mine kunder med at købe det rigtige.

Målet er, at galleriet i Olaf Ryes Gade, skal være et galleri, hvor kunderne gerne kommer langvejs fra. Galleriet har åbent fredag og lørdag, men holder også gerne åbent efter aftale til privat fremvisning eller virksomhedsevent.