Marie-Louise Richardson og Kathrine Juul Faudel mødte hinanden i TV-programmet Sukkerchok, hvor deltagerne dystede mod hinanden i at lave slik, chokolade og desserter. I dag har de virksomheden SHOKOCHOK I/S, hvor de allerede har udgivet to bøger om fyldte chokolader – og er klar til mere.

19. november 2021

Producenterne af TV-programmet Sukkerchok faldt over Kathrines Instagram-profil i forbindelse med casting til programmet, og spurgte om hun ville deltage. Marie-Louise derimod blev i første omgang vraget til programmet, men da en deltager meldte fra på første optagelsesdag, strøg Marie-Louise ind fra højre og fortsatte hele vejen til finalen. Kathrine røg ud i program 4 ud af 8 – ironisk nok på fyldte chokolader.

“Vi har en kæmpe passion for chokolade, men vi kan faktisk bedre lide at spise saltlakrids og krystalost.”

Kathrine Juul Faudel, SHOKOCHOK I/S

- Vi har en kæmpe passion for chokolade, men vi kan faktisk bedre lide at spise saltlakrids og krystalost, griner Kathrine.

Efterfølgende deltog de sammen i en læserudfordring hos magasinet Lækkerier – med en udfordrende agurkekage med vaniljesyltede agurker, de blev udtaget til finalen og skulle præsentere den på Chokoladefestivallen i København. Undervejs fandt de ud af, at de supplerer hinanden godt – og at de er gode til at samarbejde, og blev derfor enige om, at det ikke var sidste gang, de skulle lave et projekt sammen.

I sommeren 2020 kontaktede Kathrine Marie-Louise, da hun havde fået en idé. Sammen skulle de lave den e-bog om fyldte chokolader, som de altid selv havde manglet. Egentlig var tanken at dele e-bogen gratis ud til følgere på SoMe. De tog fat i Business Kolding for at få hjælpe og sparring på projektet, og blev her rådet til, at bogen ikke skulle være gratis – og at det i øvrigt skulle være en fysisk bog.

Derefter gik det stærkt. De satte sig et mål om, at første bog ’Kreative Chokolade Kreationer ’ skulle være ude inden årets julehandel. De var startet bagfra og skulle først nu i gang med at etablere et firma, lave eget forlag, oprette webshop, erhvervskonto osv.

“Google blev vores bedste ven. Vi fandt et trykkeri, som var rigtig gode til sparring på opsætning af bogen. Vi var altså både idéudviklere, forfattere, fotografer, grafikere og udgivere på vores første bog.”

Marie-Louise Richardson, SHOKOCHOK I/S

- Google blev vores bedste ven, fortæller Marie-Louise. Vi fandt et trykkeri, som var rigtig gode til sparring på opsætning af bogen. Vi var altså både idéudviklere, forfattere, fotografer, grafikere og udgivere på vores første bog.

- Det gik altså rigtig stærkt. Den 5. november 2020 oprettede vi SHOKOCHOK I/S, og den 25. november var vores første fysiske bog i handlen på vores helt egen webshop, fortsætter Marie-Louise.

Første oplag på 500 bøger var hurtigt væk, og 1000 mere blev bestilt hjem. De blev oprettet på bogportalen, så også landets boghandlere kunne købe bogen.

- I starten af 2021 begyndte vi på bogen ’100 smagfulde chokolader’, for der skulle en efterfølger til, fortæller Kathrine. Denne gang valgte vi at hyre både en fotograf og en grafiker til opsætning af bogen.

Bogen er netop udkommet d. 2. november 2021. Det er et noget større projekt med masser af inspiration til at lave fyld i chokolader. De har også lavet en e-bog med inspiration til chokoladedekoration til kager, samt designet chokoladegaveæsker, som dine hjemmelavede chokolader kan foræres væk i. De holder også kurser, hvor du kan lære at lave chokolade.

Lækre fyldte chokolader fra SHOKOCHOK

Alle ordrer bliver sendt ud fra en kælder i Kolding, hvor Kathrine bor, og de taler i telefon med hinanden stort set hver dag, da Marie-Louise bor i København.
I dag arbejder Kathrine på deltid som fysioterapeut på Sygehuset og Marie-Louise på en café i Frederikssund, men drømmen er, at de på sigt kan være på fuld tid i SHOKOCHOK. Men familielivet med små børn skal følge med, og det samme skal økonomien. De har masser af gode idéer til at udvikle virksomheden, så vi kommer helt sikkert til at se og høre mere fra de to chokoladepiger.