Over 700 gæster fra både USA, Europa og Danmark var i denne uge samlet for at sætte fokus på lyddesign og udvikling af lyd til alt fra store Hollywoodfilm, computerspil og til butikker i midtbyen.

21. november 2025
Henrik Nordstrøm Holm

Kolding har på få år udviklet sig til Danmarks lydhovedstad. I hvert fald når det handler om lyddesign til brug i alt fra store Hollywoodfilm, i computerspil og til brug i eksempelvis butikker.

I denne uge afholdt UC Syd sammen med Business Kolding arrangementet Sonic, hvor fokus lå på det såkaldte Sonic College på UC Syd. Her kan man nemlig uddanne sig til lyddesigner, hvilket betyder, at man kan komme til at arbejde sammen med nogle af de største komponister og skabere af lyd i verden.

Lyd har nemlig stor betydning for både store film og computerspil, og lyd spiller en stor rolle i udviklingen af brands, koncepter og butikker. Det fortæller Lars Tirsbæk, der er studieleder på Lyddesigneruddannelsen.

“I år rundede vi 700 deltagere, og det tæller nogle af de store lyddesignere i verden.”

Lars Tirsbæk, UC Syd

”Det er fjerde gange, vi afholder Sonic Days, som vi kalder det, og arrangementet er år for år vokset i størrelse. I år rundede vi 700 deltagere, og det tæller nogle af de store lyddesignere i verden”, siger Lars Tirsbæk.

Han fremhæver blandt andre James H. Mather, der står bag lyd i film som Top Gun Maverick, Mission Impossible og Harry Potter-filmene og som i 2023 vandt en Oscar for sit arbejde.

”Næsten halvdelen af deltagerne på Sonic Days var fra udlandet, hvilket vidner om, hvor meget Kolding faktisk betyder i forhold til at uddanne sig inden for lyddesign. Det er ikke kun fra medie- og filmverdenen. Det er også fra museer og den generelle oplevelsesindustri”, forklarer Lars Tirsbæk.

Kunderejsen i lyd
Lyddesignuddannelsen på UC Syd arbejder lokalt sammen med eksempelvis Godset, som også indgik i eventet onsdag til torsdag. Her var formålet af bruge Godset som et slags aktivt lydstudie til fortællingen om fremtidens koncertoplevelser.

“Næsten halvdelen af deltagerne på Sonic Days var fra udlandet, hvilket vidner om, hvor meget Kolding faktisk betyder i forhold til at uddanne sig inden for lyddesign.”

Lars Tirsbæk, UC Syd

Men Sonic Days og det løbende arbejde på UC Syd, som også involverer muligheder for, at studerende kan tage aktiv del i udviklingen af lydoplevelsen hos lokale virksomheder, er i høj grad også relevant for butikker.

”Valget om et vist lyddesign, som hænger sammen med resten af ens brands, har ifølge forskning stor betydning for kundernes samlede opfattelse af et brand, en butik eller lignende. Lyd sætter en stemning, men i dag ser man oftest, at lyden i en butik måske er bestemt af den enkelte medarbejder, uden at det hænger sammen med resten af oplevelsen”, siger Lars Tirsbæk.

”Det svarer lidt til at sælge tøj med lyset slukket. Forskningen bag lyddesign viser, at det kan være yderst brugbart at tænke kunderejsen i lyd.

En kæmpe indsats
Sonic College afholdt tirsdag i samarbejde med Business Kolding og Detailværket et aftenevent om Sonic Days, som løb over to dag; Onsdag og torsdag i denne uge. Hele det setup har krævet rigtig meget af især de studerende på UC Syd, siger Lars Tirsbæk.

”Alt omkring Sonic Days er betalt af fonde og andre midler, og de studerende får også løn for deres indsats her. På den måde er det her ikke båret af frivillighed, men båret af et yderst professionelt team, der har taget imod nogle af de største stjerner inden for den her verden lige her i Kolding”.

Læs mere om Sonic Days og uddannelsen på UC Syd her.