Emballageafgiften, som trådte i kraft 1. oktober, koster en af verdens største producenter af papemballage Smurfit Westrock dyrt. Direktøren frygter, at udenlandske konkurrenter, som slipper for samme bureaukrati, stjæler kunderne.

24. oktober 2025
Henrik Nordstrøm Holm

Det tegner til at blive en rigtig dyr omgang for Kim Andersen og de øvrige ansatte hos papgiganten Smurfit Westrock. Det udvidede producentansvar – også kendt som emballageafgiften – trådte i kraft 1. oktober, og det rammer Kolding-virksomhedens produkter hårdt økonomisk.

“Når vi regner på konsekvenserne alene her på fabrikken i Kolding, lyder ekstraregningen på op mod 200 millioner kroner i afgifter årligt.”

Kim Andersen, Smurfit Westrock

”Når vi regner på konsekvenserne alene her på fabrikken i Kolding, lyder ekstraregningen på op mod 200 millioner kroner i afgifter årligt. Vores produkter er altså blevet markant dyrere fra den ene måned til den anden, og det er jo ikke hensigtsmæssigt,” siger Kim Andersen, direktør for Smurfit Westrock Kolding.

Smurfit Westrock er langt fra den eneste virksomhed, der bliver ramt af afgiften, som pålægges alle virksomheder, der sætter emballage på markedet – uanset om den er lavet af pap, plast, papir, metal, glas eller lignende.

Tusindvis af varer rammes
Hos hudplejevirksomheden Ecooking, som blandt andet forhandler sine produkter gennem Matas, lyder de direkte omkostninger på op mod en halv million kroner. Det svarer til, at hvert produkt bliver omkring 10 kroner dyrere for forbrugeren – uden at nogen får mere værdi.

”Hos os har vi været i dialog med kunder svarende til over 7.000 forskellige produkter, og vi har måttet ombygge hele vores ERP-system på baggrund af det her. Så det har meget store administrative omkostninger også,” forklarer Kim Andersen fra Smurfit Westrock.

Udenlandske konkurrenter slipper
Kim Andersen understreger, at han er helt enig i den politiske målsætning om, at vi som samfund og private virksomheder skal gøre mere for at nedbringe mængden af emballage – og samtidig sikre, at mere genanvendes.

“Alligevel rammes pap hårdt af afgiften – også procentuelt hårdere end plast, hvilket åbenlyst er et kæmpe problem for miljøet og ikke hensigten med de vejledninger, der ligger til grund for lovgivningen.”

Kim Andersen, Smurfit Westrock

”Pap er jo et superprodukt i min optik, fordi det kan rigtig mange ting og samtidig nemt kan genbruges. Alligevel rammes pap hårdt af afgiften – også procentuelt hårdere end plast, hvilket åbenlyst er et kæmpe problem for miljøet og ikke hensigten med de vejledninger, der ligger til grund for lovgivningen. Og vi hører allerede nu fra samarbejdspartnere, at de overvejer at gå plastvejen frem for pap. Det synes jeg er den forkerte vej at gå i forhold til miljøet,” forklarer Kim Andersen.

Hvad der ærgrer både Kim Andersen fra Smurfit Westrock og grundlæggeren af Ecooking, Tina Søgaard, er, at udenlandske konkurrenter og virksomheder slipper for samme administrative bøvl som de danske.

"Samtidig gør såkaldte free riders, som ikke registrerer sig i Dansk Producentansvar (DPA), det endnu sværere for danske virksomheder, da de undgår de lovpligtige afgifter og skaber unfair konkurrence."

”I min optik har de danske politikere overfortolket EU-reglerne, og det stiller danske virksomheder ringere i forhold til vores konkurrenter i udlandet. Og på sigt risikerer det jo at gå ud over medarbejdere i danske virksomheder,” siger Kim Andersen.

Dybt skadeligt

Hos Business Kolding, der arbejder for at forbedre erhvervsvilkårene for virksomheder i Kolding Kommune, er direktør Morten Bjørn Hansen mildest talt meget utilfreds med emballageafgiftens udformning.

“Vi er en åben økonomi, og vores virksomheder er hver dag i international konkurrence.”

Morten Bjørn Hansen, Business Kolding

”Det nytter ikke noget, at staten behandler Danmark som var vi et beskyttet værksted. Vi er en åben økonomi, og vores virksomheder er hver dag i international konkurrence. Derfor er den danske implementering af emballagedirektivet dybt skadelig for virksomhederne. Det er vanskeligt nok at forstå lovgivningen, som er unødig bureaukratisk”, siger han og tilføjer:

”Og når udenlandske konkurrenter samtidigt slipper uden om kravene, er det svært at se fornuften. Danske virksomheder er dygtige til at konkurrere med udlandet, men derfor behøver man jo ikke at binde en betonklods om benet på dem, når de skal ud at løbe om kap med udlandet.”