Nicolai Andersen er 22 år og har infantil autisme og ADHD, han droppede ud af skolen midt i 9. klasse, og var nærmest ikke uden for en dør i 4 år. Via den socialøkonomiske virksomhed Special Minds i Kolding blev han hjulpet videre, og i dag er han uundværlig medarbejder hos tøjvirksomheden FirstGrade i Kolding, hvor han laver 3D design.

10. november 2023
Tanja Marek

Denne historie handler ikke kun om Nicolais sejr over sine udfordringer, men også om den magi der sker, når en virksomhed vælger at se ud over diagnoser og i stedet se mennesket bag. Jesper Mortensen fra FirstGrade så et potentiale i Nicolai, og spottede hurtigt hans talent for 3D grafik og grafisk arbejde generelt.

“Den største succes i Firstgrades 7-årige historie er i virkeligheden Nicolai.”

Jesper Mortensen, FirstGrade

- Den største succes i FirstGrades 7-årige historie er i virkeligheden Nicolai, fortæller Jesper Mortensen fra FirstGrade, og han kan da også mærke en tåre presse sig på, når han fortæller den succeshistorie som Nicolai Søndergaard i virkeligheden er.

Nicolai havde en svær tid i Folkeskolen. Han skiftede skole flere gange, og selv på en skole med ligesindede elever kunne han ikke fungere.

- En dag stemplede han bare ud fra skolen, forklarer hans mor Tina Søndergaard, der kunne han bare ikke mere. Han sad bare indenfor og forlod ikke huset.

Han kom i praktik i Fredericia, men fik der at vide, at man ikke kan leve af at lave 3D tegning. En faster foreslog ham derfor at tage fat i Special Minds, der laver særlige udviklings-, uddannelses- og afklaringsforløb, som bringer mennesker med autisme og lignende profiler succesfuldt ind på arbejdsmarkedet, og her igennem kom en praktikaftale på plads med FirstGrade.

En af de største udfordringer ved Nicolais diagnoser er at være social og snakke med andre. Det var en meget introvert mand der dukkede op til første samtale, og ved første møde sad han med hætten over hovedet og så ned i gulvet.

“En dag hvor jeg havde lidt travlt, sagde jeg til ham, at han lige skulle komme ind i frokoststuen og sige farvel inden han gik, uden at tænke over, hvor stor en udfordring det ville være for ham.”

Jesper Mortensen, FirstGrade

- Jeg er så imponeret over den udvikling Nicolai har været igennem, fortæller Jesper. Den første tid sagde han ikke ret meget, og sad bare på sin plads og arbejdede. En dag hvor jeg havde lidt travlt, sagde jeg til ham, at han lige skulle komme ind i frokoststuen og sige farvel inden han gik, uden at tænke over, hvor stor en udfordring det ville være for ham. Men han gjorde det, og kort tid efter begyndte han at spise frokost sammen med os andre.

- En dag gav jeg ham en kæmpe bjørnekrammer inden han skulle hjem, fortæller Jesper smilende. Og siden da er han kommet hen til mit skrivebord hver dag, og så får han et kram med på vejen.

FirstGrade laver tøj og merchandise for en lang række youtubere, og har for nylig åbnet butikker i både Kolding Storcenter og City2i Taastrup. I den forbindelse laver de en lang række events. Da Nicolai havde været i virksomheden i 3 måneder tog han med ud til events i butikkerne.

- Han er blevet nysgerrig på, hvordan det hele fungerer, fortæller Nicklas Søndergaard, der er far til Nicolai. Det har betydet meget for ham, at der skabes struktur i det uforudsigelige. Men især at han bliver anerkendt for det han kan, og at han bliver set og hørt.

- Altså hos FirstGrade er vi alle sammen en lille smule mærkelige, så Nicolai passer perfekt ind hos os, slutter Jesper grinende.

“Det er helt sikkert Nicolais fortjeneste at vi nu kan lancere 10 forskellige figurer i nogle af landets førende butikker.”

Eiqu Miller, FirstGrade

Der er ingen tvivl om at Nicolai har bevist sit talent hos FirstGrade. 1. november lancererede FirstGrade en ny serie af samlefigurer med kendte danske youtubere.

- Det er helt sikkert Nicolais fortjeneste at vi nu kan lancere 10 forskellige figurer i nogle af landets førende butikker, fortæller youtuber Eiqu Miller, der er medejer af FirstGrade.