I et lille værksted i baghaven står Seherzada Dedic og laver håndlavet papir – fyldt med små blomsterfrø som du kan få til at spire i en krukke eller i haven, når papiret først har været brugt som lykønskningskort, visitkort eller bryllupsinvitation. Spirpapir er papir der fortæller en historie, skaber glæde og biodiversitet.

26. januar 2024
Tanja Marek

I efteråret 2022 stod Seherzada Dedic over for en udfordring, som dedikerede haveejere kender alt for godt: for mange frø og pressede blomster. I stedet for at lade dem gå til spilde, blev dette startskuddet på hendes iværksættereventyr. Den kreative sjæl, der tidligere havde lavet papir på en efterskole, startede med at lave papir i køkkenet, men endte med at etablere sit eget værksted i haven.

Hendes rejse som iværksætter tog en formel start i februar 2023, da hun oprettede sit CVR-nummer. Med en passion for bæredygtighed og genbrug besluttede Seherzada sig for at købe brugt udstyr og maskiner til sin virksomhed. Alt i hendes værksted er genbrugsmaterialer, og tankegangen er klart rettet mod at minimere brugen af nye ressourcer så meget som muligt.

Seherzada's rødder fra Bosnien har haft stor indflydelse på hendes bæredygtige tilgang. I en tid præget af krig og knaphed lærte hun som barn at leve af naturen, dyrke egne grøntsager og lave te af selvindsamlede urter. Hendes far introducerede hende til naturen og blomsterbøger, hvor hun som 10-årig lærte de latinske navne på blomster.

En gang iværsætter – altid iværksætter
Fra DJ i Ålborg til kostvejleder og personlig træner i København, har Seherzada tidligere udforsket iværksætteri. Efter at have boet i København i en del år, købte hun et hus i Kolding på grund af haven og kastede sig straks ud i at dyrke blomster.

I dag har Seherzada opsagt sit tidligere fuldtidsjob og fokuserer fuldt ud på sin virksomhed, Spirpapir, der er den eneste i Danmark, der selv producerer papir med blomsterfrø. Hendes bæredygtige tilgang stopper ikke ved genbrug af materialer; hun bruger også minimalt vand i produktionen. Ved hjælp af regnvand om sommeren og genbrug af vandet, der presses ud af papiret, kan hun producere 150 ark papir med samme mængde vand, der normalt kræves for at lave 10 ark A4-papir.

At lave papir med frø der kan printes på, var dog ikke en helt simpel opgave for Seherzada. Hun har eksperimenteret og studeret videoer online for at finde den perfekte balance mellem varme og pres, især for at bevare frøene i papiret. Hendes opfindsomhed førte til udviklingen af en Storm P-løsning, en maskine der kan suge vand ud af papiret og dermed fordoble hendes daglige produktion.

Spirpapir er også en hjælp til mere biodiversitet. Med 31 forskellige frø i papiret, herunder både hjemmehørende arter og mere farverige blomster, er hendes mission at sprede vilde blomster og opfordre folk til at plante flere blomster i haven.
Ud over papiret laver Seherzada små poser med frøbomber – små kugler af papir og frø med kun spiselige blomster. Poserne syr hendes mor af stofrester fra Skatkammeret.

Frøpapiret bliver omdannet til smukke kort med printede blomstermotiver eller pressede blomster, som hun sælger i sin webshop og udvalgte interiørbutikker. Hendes kreativitet stopper ikke der, da hun også leverer specialordrer til erhvervskunder, såsom visitkort, takkekort og flyers, der ikke kun kommunikerer, men også fortæller en bæredygtig historie.

Seherzada har allerede været til stede på klimafolkemødet og forskellige messer, og så er hun at finde på bryllupsmessen hos Volkerts Fylke i den kommende weekend og har en stand på forårets Formland.

Spirpapir er et godt eksempel på, hvordan en kreativ idé, kombineret med nysgerrighed, passion og hårdt arbejde, kan blomstre og skabe en spændende virksomhed med en positiv indvirkning på miljøet.