I løbet af sommeren har Kolding, med VisitKolding i spidsen, været en del af en lang række turismekampagner, for at trække turisterne til Kolding og området omkring Lillebælt. Havformidler og eventyrer – og iværksætter - Martin Pedersen fra virksomheden ’Under Havet’, har været en af frontfigurerne.

13. august 2020

I samarbejde med Naturpark Lillebælt har Visit Kolding kørt en kampagne omkring ’Lillebælts Vidunderlige Vidundere’, og i den forbindelse var der arrangeret tre dejlige dage i vandkanten rundt i kommunen, hvor der blev formidlet krabber, rejer, søanemoner, tang og meget mere. Formidlingen stod Martin Pedersen fra ’Under Vandet’ for.

Martin Pedersen driver virksomheden ’Under Vandet’. Han har i mange år uddannet dykkere, og har en stor passion for livet under vandoverfladen, især i Lillebælt – og derfor bruges han ofte som konsulent for Naturpark Lillebælt

- Jeg er rigtig glad for, at så mange deltog, fortæller Martin, og for at der kommer kystnære fortællinger til Kolding. Vi har jo rigtig mange kilometer kyststrækning, og folk bliver helt overraskede over, hvor meget liv der er i fjorden.

Martin Pedersen fra virksomheden ’Under Havet’

Fra badebroen på Lyshøjalle blev der nemlig talt med børn om liv på det nære vand, og her blev der nøje kigget efter om krabberne var drenge- eller pigekrabber, og så blev der kogt og smagt friske rejer og rørt ved en masse spændende ting fra vandet.

Et af tiltagende var en tangsafari, den første af slagsen i Lillebælt. Halvtres var tilmeldt og mange flere ville gerne have deltaget – så mange, at der tilbydes endnu en tur i slutningen af august.

“jeg var helt høj, da vi var færdige, for folk var så nysgerrige og stillede en masse spørgsmål, og det giver mig god energi.”

Martin Pedersen, Under Havet

- Jeg har aldrig tidligere fokuseret på tang, så det var rigtig spændende, og jeg havde helt sommerfugle i maven da vi skulle i gang, fortæller Martin. Men jeg var helt høj, da vi var færdige, for folk var så nysgerrige og stillede en masse spørgsmål, og det giver mig god energi.

Sammen med Naturpark Lillebælt blev der også livestreamet fra ’havets bund’ ved Marina Syd, hvor en dykker blev udstyret med lys og kommunikationsudstyr, så han kunne fortælle, hvad han fandt på sin vej på bunden af Marina Syd.

- Det var en meget speciel, men positiv, oplevelse, fortæller Martin. Livestreaming giver god mulighed for at nå endnu længere ud med formidlingen fra havets bund. Så det er jeg sikker på jeg kommer til at lave meget mere af.

- Når man arbejder med turisme, så er det dejligt at opleve stor opbakning til vores arrangementer, fortæller Iben Rigenstrup Schorling, turisme- og webkoordinator ved VisitKolding. At tingene lykkes skyldes helt sikkert det gode samarbejde med Martin, men helt sikkert også med samarbejdspartnerne i Middelfart og Fredericia.