Den lokale producent af blandt andet højteknologisk slagteriudstyr, Woitech ApS, har trods en afmatning de senere år, stadig stor tiltro til det tyske eksportmarked.
12. december 2025
Henrik Nordstrøm Holm
Woitech beliggende på Ambolten i Kolding har i flere år leveret specialudstyr til slagteriindustrien i hele Europa.
Men de seneste års udvikling har vist, hvor sårbart et enkelt marked kan være — og hvor vigtigt det er at sætte sig selv i bevægelse, før kunderne gør det.
Ifølge direktør og ejer Anders Kryger Woitowitz har Tyskland, som ellers er Danmarks tætteste eksportmarked, været præget af et fald i aktivitet.
"Tyskland har været lidt nedadgående for vores del, men det er stadig vores nærmeste og kulturelt letteste marked,« siger han.
Samtidig har markedet ændret sig markant.
"Tyskerne har i mange år haft adgang til meget billig arbejdskraft, også når det handler om slagterimedarbejdere, men sådan er det ikke helt længere. Nu kigger de mere mod automatisering og optimering, og det åbner nye muligheder for sådan nogle som os."
Flere ben at stå på
Woitech arbejder især i segmentet for svineslagterier, og her har udviklingen i Sydeuropa skabt nye dynamikker, men også rystet markedet en smule.
"Spanien, der ellers er blevet ledende hvad angår slagterier i Europa, er blevet ramt af svinepest, og det har rystet markedet. Vi kan mærke, at Europa generelt er i bevægelse," fortæller Anders Kryger Woitowitz.
Netop derfor arbejder Woitech bevidst med at sprede risikoen.
"Vi skal satse på flere heste. Vi er meget afhængige af svineslagteri-segmentet, så vi skal sikre, at vi har markeder nok til at stå stabilt," siger han.
Danske styrker
Ifølge Woitech kan Danmark noget, som mange udenlandske slagterier stadig halter efter.
“Gode rådgivere har gjort en stor forskel, især i Tyskland, Spanien og Polen. Det kan ikke stå alene, men det kan accelerere udviklingen”
Anders Kryger Woitowitz, Direktør i og ejer af Woitech ApS.
"I Danmark har vi været rigtig gode til udbytteoptimering og til at få mere værdi ud af de samme projekter. Vi udnytter en større del af slagtedyrene end mange andre lande. Det er netop den tankegang, vi skal hjælpe tyskerne med at få øje på," siger han.
Virksomheden har aktivt brugt rådgivere og programmer som SMV Eksport til at åbne nye døre.
"Gode rådgivere har gjort en stor forskel, især i Tyskland, Spanien og Polen. Det kan dog ikke stå alene, men det kan accelerere udviklingen," siger han.
Relationer skaber eksportsucces
Anders Kryger Woitowitz deler sin rejse og sine erfaringer på Business Koldings netværksmøde 19. januar 2026, hvor Tyskland fungerer som gateway til bredere eksportmuligheder.
Arrangementet bygger på en central pointe: Virksomheder, der arbejder strategisk med netværk, lykkes bedre som eksportvirksomhed.
Arrangementet giver både aktuelle indsigter fra Dansk-Tysk Handelskammer og mulighed for dialog med Erhvervshus Sydjylland og øvrige virksomheder.
