Tidligere var der skoletavlefabrik på Olgas Alle 4 i Kolding, i dag danner lokalerne ramme om Firmafabrikken, som huser en lang række iværksættere og mindre virksomheder. Vi har været på besøg, for at høre lidt nærmere om stedet, og møde en af lejerne.

11. juni 2020

Når man kommer ind af døren til Firmafabrikken, bliver man mødt i en hyggelig atmosfære, og det er da også den Tino Jørgensen, der driver Firmafabrikken sammen med Søren Ravn, fremhæver som noget af det, stedet kan.

Firmafabrikken åbnede dørene tilbage i august 2017, og de første lejere flyttede ind. Der er i dag 13 kontorer, og flere er på vej. Der bliver nemlig løbende investeret i stedet, og de næste 4-6 lokaler er klar til indflytning i september.

- Vi kan endnu ikke sige, hvilken størrelse lokalerne får, da vi lige skal se, om der er nogen af de nuværende lejere, der forventer at vækste og dermed skal bruge mere plads, fortæller Tino Jørgensen. Vi forsøger nemlig hele tiden, at tilpasse lokalerne til vores lejere.

“Vi forsøger nemlig hele tiden, at tilpasse lokalerne til vores lejere.”

Tino Jørgensen, Firmafabrikken

Den gode stemning ligger ikke kun i lokalerne, men også i kulturen. Sammensætningen af lejere spænder bredt, lige fra ung til ældre, men også fra iværksætter til etableret virksomhed, fælles for dem alle er, at det er sunde virksomheder og flere i vækst.

En af de virksomheder, der har oplevet stor vækst, efter de er flyttet ind, er LS Vision, der arbejder med onlinemarkedsføring med speciale i Google. Virksomheden har siddet i Firmafabrikken i 1½ år.

- Jeg startede hjemme i stuen, men produktiviteten er helt sikkert blevet højere, efter jeg er flyttet ind. Der er ikke så mange overspringshandlinger, fortæller indehaver af LS Vision Jonas Lund. Da jeg sad derhjemme følte jeg, at jeg aldrig havde fri, og omvendt stemplede jeg aldrig rigtigt ind på jobbet.

Jonas og Tino nyder husets atmosfære.

Jonas har en enkelt ansat, men da han ikke altid er på kontoret, er det rart med ”kolleger” i huset.

- Vi har gode relationer til hinanden, og hjælper også gerne hinanden, og så ses vi ikke kun som ”kolleger”, da vi også har flere sociale arrangementer. Ud over se andre lejere, så har vi valgt Firmafabrikken på grund af beliggenheden og gode lokaler, men også fordi vi som iværksættere kunne få en god opstartsaftale, slutter Jonas.

Når man hører Tino fortælle om stedet, er der ingen tvivl om, at han har fat i noget af det helt rigtige. Han leverer stor fleksibilitet i forhold til lokalerne, og får derfor også meget loyale lejere.

- Man kan mærke energien i huset, man kan mærke menneskene, forklarer Tino, og det giver en dejlig succesfølelse af at have gjort noget godt for andre. Kulturen betyder meget, og den har lejerne selv været med til at opbygge gennem årene.

Skulle du have lyst til at se, hvad Firmafabrikken kan byde på og mærke atmosfæren, så giver Tino gerne en uforpligtende rundvisning.