Mange virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen bevæger sig imod mindre aktivitet i de kommende måneder. Bag dem ligger et hidtil tumultarisk år, med et nedlukket Danmark, men en juli der, for nogles vedkommende, ryger op over sidste års indeks. En juli der sørger for, at de holder skindet på næsen og hiver omsætningen lidt op fra et katastrofalt niveau.

12. november 2020

Udviklingen af antal overnatninger på hoteller er faldet med 57% fra 2019 til 2020 ifølge Danmarks Statistik, og antal ledige med seneste tilknytning til hotel- og restaurationsbranchen, er igen stigende efter sommerens udsving.

Branchen lever med hårde restriktioner og adskillige kæmper for at øge omsætningen med bl.a. take away, og samtidig nedbringe omkostningerne med fleksible medarbejdere, der løser opgaver uden for eget fagområde. Opsigelser har været uundgåelige for mange.

Et andet redskab der er blevet taget i brug er efteruddannelse. Og måske er dette værktøjet for de kommende måneder?

HORESTA og 3F Privat Service, Hotel og Restauration er gået sammen om et projekt, der skal synliggøre de muligheder, der er for gratis eller billig efteruddannelse til medarbejdere. Projektet kalder de ”JA TAK til efteruddannelse”.

Projektet giver altså mulighed for at få godtgjort udgifter til efteruddannelse af medarbejdere i virksomheder omfattet af overenskomsten mellem de ovenstående parter og arbejdsgiver.

Har du medarbejdere der kan løftes med et AMU kursus i f.eks. bagning, chokolade, mad til vegetarer, eller et konflikthåndteringskursus, så de er bedre rustet til at imødegå de forskellige mennesker, de møder i deres hverdag? Eller har du en restaurantchef eller en køkkenchef, der skal klædes bedre på til ledelse med et Akademiforløb? Så kan du måske få en håndsrækning her!

Muligheden for godtgørelse gælder, når det drejer sig om kompetenceløft fra ufaglært til faglært, AMU- eller akademikurser og kurser i dansk, matematik, engelsk og IT, samt private kurser. Den samlede lønkompensation kan være op til 1510 kr. om dagen

Ud over tilskud fra staten til efteruddannelse, kan der også være mulighed for at få ekstra tilskud fra Hotel- og restauranterhvervets Kompetenceudviklingsfond.

Via projektet kan man bl.a. få hjælp til afklaring, uddannelsesplan og ansøgning af midler. For yderligere information kontakt da Majbritt Lykke Sørensen ved Business Kolding eller Projekt ”Ja tak til efteruddannelse” direkte til Chefkonsulent, Vestdanmark Gunhild Bjerre på mobil 2129 6252.