Da COVID-19 ramte Danmark i foråret, og alle butikker måtte lukke ned, ja der var Jesper Vile Pedersen godt klar over, at der skulle ske noget. Han drev på det tidspunkt butikken Ole Chokolade i Kolding Storcenter – en selvstændig virksomhed, og ikke at forveksle med producenten Ole Chokolade.

30. oktober 2020

Forvirringen er total, for er Ole Chokolade og Ole Chokolade ikke det samme? Ja – og nej. For at forstå det, må vi lige tilbage i historien.

Tilbage i 1937 startede Aksel Vile Pedersen, Jespers farfar, chokoladeforretning i Østergade 13 i Kolding. I 1965 køber Jespers far, Ole Vile Pedersen, butik i Søndergade, og det blev starten på egen produktion af hjemmelavede flødeboller og håndlavet chokolade. Jesper, der er vokset op midt i chokoladeproduktionen, overtager sidenhen butikken i midtbyen og åbner endnu en butik i storcentret, og har ikke længere noget med produktionen at gøre, de to selskaber drives særskilt.

I foråret 2020 skifter butikken i storcentret så navn til Chocolé, og i stedet for kun at forhandle chokolade fra Ole Chokolade, vælger Jesper Vile Pedersen nu, at føre de stolte traditioner videre, og lave god håndlavet chokolade i eget navn. Oles passion for god chokolade lever dog videre i Chocolé, da han fortsat er med i produktionen.

Chocolé ligger i Kolding Storcenter

Navneændringen og en udvidelse af butikkens aktiviteter er ikke helt tilfældig. I foråret under COVID-19, vælger Jesper at få en kompagnon med ind i butikken, og her kommer et mangeårigt venskab pludselig på banen, nemlig Elvis Comic, som flere i Kolding primært kender fra politik.

“Corona har tvunget mange virksomheder til at tænke nyt, og vil man fremad i stedet for at gå i stå, ja så må man satse”

Jespers Vile Pedersen, Chocolé

De bliver enige om at give butikken en ny start, under nyt navn, og pludselig er Jesper efter mange år iværksætter igen. Han skal på grund af nedlukningen til at tænke butik på en ny måde. Elvis kommer ind i virksomheden med mod på at udvikle virksomheden via en helt ny hjemmeside og større brug af de sociale medier.

- Jeg er god til økonomien og til brugen af sociale medier. Jeg var kort tid med i pakkeriet, men blev smidt ud, da jeg spiste for meget chokolade undervejs, fortæller Elvis Comic med et smil på læben.

- Corona har tvunget mange virksomheder til at tænke nyt, forklarer Jesper, og vil man fremad i stedet for at gå i stå, ja så må man satse. Og det har vi gjort. Man kan ikke klare det hele selv, og derfor har jeg valgt at få Elvis med ind i virksomheden.

Chocolé har altid et stort udvalg af eget chokolade

Butikken kommer frem over til at fungere som base og som showroom. De vil der ud over satse på onlinehandel og i særdeleshed erhvervskunder, som skal bruge chokolade til jul, påske, receptioner og events.

“Vi har et kæmpe stort udvalg i vores eget chokolade, så man altid får en unik smagsoplevelse”

Elvis Comic , Chocolé

- Vi har et kæmpe stort udvalg i vores eget chokolade, så man altid får en unik smagsoplevelse, forklarer Elvis. Derudover sælger vi mange luksusprodukter som f.eks. Bülow Lakrids. Aktuelt lige nu har vi en flot julekalender med 24 forskellige chokolader. Selve kalenderen er produceret af organiske materialer som lavendel, mandel og genbrugspapir, der er brugt 100 pct. grøn energi ved fremstillingen af kalenderen som også er FSC certificeret og GMO fri.

Chocolé oplevede en fantastisk opbakning fra især lokale kunder og virksomheder under Corona-lukningen. De leverede chokolade ud til de lokale, en service de har valgt at fastholde. Så bestiller du for over 250 kr. er der gratis levering i hele Kolding Kommune.

Jesper og Elvis ser positivt på fremtiden, og glæder sig til at tage fat i de mange udfordringer der kommer. Men de glæder sig også til at forkæle alle deres kunder med en rigtig god chokoladeoplevelse.