140 studerende er netop dimitteret hos IBA Erhvervsakademi Kolding. En af dem er Henrik Sønderby Sørensen, som vandt en af årets studiepriser ved vinterdimissionen på IBA. Og så scorede han sig også et nyt job. For ham blev det arbejdet som studiemedhjælper hos Nic. Christiansen Gruppen, der er endt som et fast job som innovationskonsulent hos den kendte bilimportør i Kolding.

10. februar 2023

- Jeg har brug for et gearskifte.

Sådan tænkte produktchef Henrik Sønderby Sørensen efter 7 års fastansættelse i en succesfuld fynsk virksomhed, der handler med biludstyr både i Danmark og i udlandet.

På det tidspunkt var han 30 år. Og selv om han ganske veletableret både professionelt og privat, så valgte han alligevel at sige farvel til en høj og fast månedsløn – og i stedet goddag til et studieliv på S.U.

- Den del af beslutningen skal man ikke tænke så meget over. For penge kan man altid komme til at tjene. Men læring og viden skal man suge til sig, mens man har modet og energien til det, siger han.

Altså besluttede Henrik sig for at følge sit hjerte.

Han afsatte halvandet år til at tage en professionsbachelor i International handel og markedsføring. Uddannelsen er netop bestået, og ved årets vinterdimission – med i alt 140 dimittender - var Henrik en af de studerende, som fik en studiepris med begrundelsen:

” For særlig indsats og et flot resultat på studiet og for at være aktiv, engageret studerende i undervisningen”.

Praktik hos kendt bilimportør
Med sine 30 år var Henrik ældre end klassens gennemsnit. Det gav en interessant dynamik, synes han:

- Det var skønt at være sammen med nogle yngre mennesker, som har en lidt anden måde at se på verden. Omvendt blev jeg også bekræftet i, at man har noget værdifuldt at byde ind med, når man har erhvervserfaring. Når vi talte om et emne på klassen, kunne jeg ofte genkende teorien fra de situationer, jeg selv har stået i på jobbet.

“Jeg faldt nemt ind, for jeg kendte jo branchen indefra i forvejen. Derfor fik jeg også hurtigere mere ansvar, end man normalt ville få som studerende”

Henrik Sønderby Sørensen, Nic. Christiansen Gruppen A/S

Han bor i Fredericia. Så det lå lige på hjemvejen, da Henrik efter et par måneder på uddannelsen fik sig et studiejob hos Koldings berømte bilimportør Nic. Christiansen Gruppen A/S. Her kom han til at assistere den afdeling, som arbejder med forretningsudvikling.

- Jeg faldt nemt ind, for jeg kendte jo branchen indefra i forvejen. Derfor fik jeg også hurtigere mere ansvar, end man normalt ville få som studerende.

Undervejs blev studiejobbet da også vekslet til et praktikophold som en del af uddannelsen. Praktikken har varet et halvt år, så derfor fulgte Henrik naturligvis med, da bilvirksomheden flyttede i lejede lokaler, mens der opføres et helt nyt domicil på Fynsvej i Kolding.

Den rigtige beslutning
Når Nic. Christiansen Gruppen i 2024 rykker tilbage i et nyopført byggeri, bliver det også med følgeskab af Henrik Sønderby Sørensen. Han er nemlig blevet fastansat som innovationskonsulent i firmaet.

- Vi arbejder med at udvikle helt nye koncepter for fremtidens bilkøb. Og dér kommer jeg til at sidde lige i maskinrummet, siger Henrik.

Aftalen betød, at han kunne møde ind i sin nye stilling, straks efter han havde bestået sin sidste eksamen – i denne omgang – på IBA.

- Det har vist sig at være den helt rigtige beslutning for mig at geare midlertidigt ned for karrieren og tage mere uddannelse i stedet. Det har været sundt at fokusere på mig selv og på ny læring. Uddannelsen har også betydet, at jeg er kommet inden for i et spændende firma på en noget anderledes måde, end det ellers var sket.

FAKTA

Henrik Sønderby Sørensen fra Fredericia er en af de studerende, der er blevet færdig ved dette års vinterdimissioner hos IBA Erhvervsakademi Kolding.

Ved den seneste omgørelse var det omkring hver tredje IBA-studerende, der fik job i den virksomhed, hvor vedkommen har været ude i praktik som en del af sin uddannelse.