Chokolade, chokolade og atter chokolade, det er hvad der møder en, når man træder ind ad døren i den familieejede produktionsvirksomhed Ole Chokolade ApS.

For godt et år siden valgte ejer Marianne Ellerkamp at sætte fokus på vækst, og det har haft stor betydning for virksomheden.

Marianne Ellerkamp er nærmest født ind i virksomheden, som hendes forældre startede tilbage i 1966, som 19-årig startede hun i pakkeriet og allerede som 21-årig købte hun sig ind i virksomheden. Sidenhen har hun købt sine søskende ud, den sidste tilbage i august, og forældrene er gået på pension, så hun nu står alene ved roret.

Virksomheden har fokus på BTB-markedet og har eget trykkeri, hvor de laver æsker med logo på, en niche hvor de adskiller sig fra deres konkurrenter.

For godt et år siden tog Marianne en vigtig beslutning, om at virksomheden skal vækste. Ole Chokolade fik via en konsulent fra Business Kolding hjælp til at få lavet en vækstplan som en del af projektet Spirende Fødevareoplevelser, og her fik Marianne øjnene op for, hvad der skal til for at virksomheden kan vækste. Hun fik via projektet tilkoblet en ekstern vækstkonsulent, Hanne Christensen fra Board & Business, søsteren blev købt ud, der skete en større udskiftning i personalet og strukturen i virksomheden blev ændret.

For Marianne har det været nødvendigt at finde ind til kernen i virksomheden, og indse at hun ikke kan klare det hele selv, og der er nu lavet en plan for fremtiden. 65% af virksomhedens omsætning ligger i dag på årets sidste 3 måneder. Der skal derfor ansættes en profil, der kan styrke salget, så det bliver udlignet hen over året. Virksomheden er i dag på markedet i Norge og Sverige, men her er målet helt klart et tættere samarbejde, ligesom virksomheden gerne vil til Tyskland. Samtidig skal der i starten af 2019 etableres en professionel bestyrelse, som kan hjælpe med at få sat struktur på den fremtidige vækst.

- Jeg meldte mig faktisk ud af Business Kolding for et par år siden, fortæller Marianne Ellerkamp grinende, den gang kunne jeg ikke se værdien af medlemskabet. Men det kan jeg nu, og virksomheden er meldt ind igen, for bekendtskabet med Business Kolding har virkelig givet værdi.

- Der er ingen tvivl om, at det har givet værdi for Ole Chokolade at blive en del af Spirende Fødevareoplevelser, fortæller Niels Arne Lauridsen fra Business Kolding. Marianne har fået overblik og retning, og hun har fået styrket sin indsigt i sin egen rolle og i virksomheden. Og med alle de nye tiltag, så er jeg sikker på, at virksomheden kommer til at vækste fremover.

Sidder du nu og er blevet en lille smule lækkersulten, så skulle vi hilse fra Marianne og sige, at både virksomheder og private altid kan hente chokolade på Bygmarken i Nr. Bjert, så står du lige og mangler 8 frisklavede flødeboller til weekenden, så er det bare af sted. Marianne vil gerne synliggøre Ole Chokolade, og planlægger at åbne en lille butik på virksomhedens adresse, ligeledes fra starten af 2019.

Andre nyheder

3D print i metal og farve

Endnu en 3D-printer har fundet sin vej til NEXTTECH, 3D printcentret der har til huse i kælderen på IBC i Kolding. I februar blev en metalprinter taget i brug, nu gælder det den banebrydende 3D farveprinter HP MJF 580.

Portræt af en indlægsholder

Cirkulær økonomi, bæredygtighed, social ansvarlighed og FNs verdensmål er noget der fylder mere og mere i vores hverdag og ikke mindst hos virksomhederne.

Tjek virksomhedernes velfærdsaftryk

I Danmark bidrager virksomhederne og deres medarbejdere med 550 mia. kr. om året til vores fælles velfærd gennem skatter og afgifter. Det er mere end halvdelen af alle de penge, det offentlige årligt bruger på at holde samfundet i gang. Dansk Industri har lavet en undersøgelse, der viser, hvor meget hver enkelt kommune bidrager med.

Tag kollegaerne med til Frank Hvam

Sæt allerede nu kryds i kalenderen onsdag d. 30. oktober, hvor Foreningen Business Kolding, Kolding Turistforening og Kolding Handelsråd inviterer til årets Efterårsarrangement.