I december 2014 indsendte Fonden Business Kolding og Kolding Kommune sammen med en række partnere i Syddanmark en ansøgning til Syddansk Vækstforum vedr. et EU Socialfondsprojekt, der ville understøtte kreativitet og iværksætteri på tværs af regionen: projekt Medstrøm.

22. december 2020

Over de seneste fem år har Medstrøm gennemført netværksaktiviteter og i alt 135 forløb med mere end 1.400 deltagere fordelt på forskellige trin på iværksætterrejsen.

Den 30. november 2020 blev projektet afsluttet med en meget positiv ekstern evaluering for relevant indhold af høj kvalitet og stærkt forankret output hos deltagerne.

• 59% angiver, at de har fået større ambitioner for virksomheden.
  • 69% angiver, at deres forudsætninger for overlevelse er blevet forbedret.
  • 68% angiver, at deres forudsætninger for vækst er blevet forbedret.

Deltagerne har fundet inspiration, indsigt og udviklingslyst i mødet med andre iværksættere, og en af anbefalingerne fra Medstrøm til nye iværksættere er, at lære af både branchefæller – og deres modsætninger. For uanset branche, så er spørgsmålene ofte de samme: Hvad er mine kunders behov, og hvordan taler jeg ind i aktuelle løsninger?

Projektet har ligeledes vist, at investering i professionel ekstern sparring lønner sig – både på det personlige og faglige plan.

Hvad har Medstrøm betydet for Kolding?
Både Business Kolding og SDU IER Kolding har været blandt de centrale partnere sammen med Spinderihallerne i Vejle og Fremtidsfabrikken i Svendborg. For erhvervslivet i Kolding har Business Koldings involvering bl.a. betydet løbende adgang til udviklingsforløb for iværksættere, lige som lokale eksterne konsulenter har haft mulighed for at byde ind på undervisning og rådgivning.

På de 5 år har Business Kolding været lokal tovholder på:

• 39 udviklingsforløb i Kolding kommune med i alt 430 deltagere
  • 31 faglige netværksaktiviteter, bl.a. i Pakhuset

Business Kolding har været regional tovholder på ekspansionsforløbet Højspænding:

• 53 individuelle forløb for iværksættervirksomheder med særligt potentiale (heraf 20 lokale)
  • De 20 lokale deltagere har modtaget i alt 677.000 kr. i kontant støtte

Projektet er blevet afsluttet med et magasin, hvor Medstrøm har samlet nogle af projektets regionale erfaringer, anbefalinger og læringer, som bliver taget med videre i arbejdet med den kreative branche og iværksætteri generelt.